Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Pasaulē

Notikušas, iespējams, krāšņākās bēres pasaulē

SĒROTĀJI. Taizemes iedzīvotāji atvadās no pērn mirušā monarha pirms viņa pīšļu kremēšanas © Scanpix

Pēc gadu ilgušām sērām simtiem tūkstoši taizemiešu vakar bija ieradušies galvaspilsētā Bangkokā uz pērn mirušā karaļa Pumipola Aduljadeja (Ramas IX) kremēšanas ceremoniju, kas noritēja saskaņā ar budistu un Čakri dinastijas tradīcijām. Līdz ar to ir noslēgusies vesela ēra Taizemes vēsturē, jo Rama IX tronī pavadīja vairāk nekā 70 gadu un bija tautā ļoti mīlēts monarhs ar neapstrīdamu autoritāti. Tās acīm redzami pietrūkst viņa dēlam un pēctecim, 65 gadus vecajam Maham Vadžiralongkornam, kura oficiālā kronēšana gaidāma tuvākajās dienās, tādēļ speciālisti prognozē grūtus laikus sociālā ziņā ļoti neviendabīgajai un politiskajās batālijās ierautajai Taizemei.

Dažādas ceremonijas un rituāli, kas saistīti ar Ramas IX apbērēšanu, Taizemē sākās trešdien un ilgs līdz pat svētdienai, taču pēc kremācijas taizemieši melnos sēru apģērbus varēs nomainīt pret krāsainām drēbēm, šādā veidā atzīmējot to, ka karalis nu nonācis Meru kalnā, ko budisti uzskata par Visuma centru, raksta AFP. Rama IX aizsaulē aizgāja pagājušā gada 13. oktobrī, neilgi pēc tam viņa iebalzamētie pīšļi tika guldīti zārkā un novietoti Bangkokas Lielajā pilī, kur šā gada laikā atvadīties no monarha ieradušies miljoniem Taizemes iedzīvotāju. Taču simtiem tūkstoši uzskatījuši par savu pienākumu ierasties arī uz kremācijas ceremoniju Bangkokā, turklāt visā valstī ierīkotas vēl 85 kremēšanas ugunskura kopijas (tiesa, krietni mazākas, jo speciāli būvētais paviljons, kurā tika kremēts Rama IX, ir 49 metrus augsts) un gandrīz 900 paviljonu, kur sērotāji varēja pieminēt aizgājēju un nolikt sandalkoka ziedus, kuru smarža, kā uzskata taizemieši, rāda dvēselēm ceļu uz aizsauli jeb debesīm. Taju valodas vārdu sawannakhot, kas burtiski nozīmē «atgriešanās debesīs», izmanto, lai apzīmētu tieši monarha nāvi, norāda Reuters.

Lai gan kremēšanas ugunskurs tika aizdedzināts tikai desmitos vakarā pēc vietējā laika (saskaņā ar tradīciju šis pienākums bija uzticēts aizgājēja pēctecim, jaunajam karalim Ramam X), jau priekšpusdienā vairāk nekā 100 000 cilvēku bija pulcējušies beidzamo desmit mēnešu laikā uzbūvētās Karaliskās krematorijas teritorijā. Starp viņiem bija gan nelaiķa tuvinieki, gan valsts politiskā, ekonomiskā un militārā elite, gan vairāk nekā 40 augsta ranga ārvalstu goda viesu, to skaitā 16 karaļnamu delegāti - Eiropu pārstāvēja britu princis Endrjū un Spānijas bijusī karaliene Sofija. Vēl vismaz 250 000 cilvēku Bangkokas vēsturiskajā centrā vēroja procesijas, kas uz kremēšanas vietu nogādāja monarha pīšļus, apzeltīto urnu un dažādus karaļa varas atribūtus. Bēru ceremonijas norisi tiešraidē demonstrēja absolūti visi Taizemes televīzijas kanāli, turklāt vairākos tā, uzsverot sēras, tika rādīta melnbaltajā, nevis krāsainajā versijā. Valstī vakar bija izsludināta brīvdiena un pēcpusdienā tika slēgti pat allaž atvērtie 7-Eleven tīkla veikali.

Karalis Rama IX, kurš nomira 88 gadu vecumā, par karali kļuva 18 gadu vecumā - 1946. gada 9. jūnijā, pēc tam, kad pilī Bangkokā tika nogalināts viņa vecākais brālis. Oficiāli gan viņš tika kronēts 1950. gada pavasarī pēc tam, kad bija pabeidzis mācības universitātē Šveicē. Lai gan vēl 1932. gadā valstī bija noticis militāristu sarīkots apvērsums, pēc kura monarhijas tiesības tika ierobežotas, Ramam IX izdevās nodrošināt tās autoritātes atjaunošanu, un, sākot ar 1973. gadu, karalis kļuva par augstāko arbitru, kura lēmumi izšķīra dažādu politisko spēku un Taizemē allaž ietekmīgās armijas cīņas par varu. Virknei pučistu un militāro huntu vadoņu pēc Ramas IX iejaukšanās pat nācies pamest valsti, taču nereti viņš militāristus atbalstījis - kā 2006. un 2014. gadā, kad tika gāztas populistiskā Šinavatru klana (brāļa un māsas Taksina un Jinglukas) valdības, kuru pamata elektorāts bija nabadzīgie valsts ziemeļu daļas zemnieki.

Tiesa, monarha atbalsts militārajai huntai tika pausts pietiekami piesardzīgi, lai nenoskaņotu pret sevi trūcīgākos valsts iedzīvotājus, kuriem ik dienu televīzijas vakara ziņu izlaidumos bija veltīts īpašs bloks ar vēstīm par to, kā karalis un viņa ģimenes locekļi par viņiem rūpējas, turklāt bieži vien tie nebija tukši vārdi, jo ar karaļnamu saistīti fondi, organizācijas un institūti patiešām centās sniegt atbalstu zemniekiem. Taču līdz ar burkānu bija (un joprojām ir) arī pamatīga pātaga - likums par karaļa vai viņa ģimenes locekļu apvainošanu, kas pat par šķietami nevainīgu karaļnama kritiku draud ar 15 gadiem ieslodzījumā. Lūk, tikai divi piemēri - pirms dažiem mēnešiem kādu vīrieti arestēja par to, ka viņš Facebook bija izplatījis BBC sagatavoto Ramas X biogrāfiju, kurā bija pieminēts arī tas, ka jaunais karalis ir trīsreiz šķīries. Bet pagājušonedēļ tika apcietināts cilvēks, kurš šajā pašā sociālajā tīklā bravūrīgi paziņoja, ka no Ramas IX dosies atvadīties, tērpies sarkanā kreklā - šī krāsa ir Šinavatru klana piekritēju simbols. Ramas IX valdīšanas laikā pavalstnieki šādu stingrību uztvēra kā pašsaprotamu, taču viņa dēls, kurš pārsvarā dzīvojis Vācijā, ne tuvu nav tik populārs, un ir liela varbūtība, ka jau tuvākajos gados karaļnama loma Taizemē būtiski mazināsies.