Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Pasaulē

ZINĀTNE: Harmony Of The Seas – peldošā jauno tehnoloģiju pilsēta

MILZENIS. 362 metrus garais Harmony Of The Seas šovasar veiks kruīza braucienus pa Vidusjūru © Scanpix

Šonedēļ savu pirmo kruīzu – no Sauthemptonas uz Roterdamu un atpakaļ – veicis pasaulē lielākais kruīzu kuģis, 362 metrus garais Harmony Of The Seas. Kamēr sabiedrības vairākums turpina jūsmot par pasažieriem piedāvātajām jaunajām izklaides iespējām un modernajām tehnoloģijām, kas tiek izmantotas uz kuģa, vides aizstāvji aizrāda, ka šādas peldošās pilsētas rada ļoti būtisku gaisa piesārņojumu.

Jaunais kruīzu kuģis, uz kura ir vietas 6410 pasažieriem un 2100 apkalpes locekļiem, šīs nedēļas nogalē veiks otru īso kruīzu - uz Šerbūru un atpakaļ, bet pēc tam dosies uz Barselonu, kas šajā vasarā kļūs par Harmony Of The Seas bāzes vietu. Kompānija Royal Caribbean Cruises ieplānojusi 34 nedēļu ilgus kruīzus pa Vidusjūru ar ieiešanu Spānijas, Francijas un Itālijas ostās, bet oktobra nogalē gigants dosies pāri Atlantijas okeānam, lai ziemā kursētu starp Floridu un Karību jūras salām.

Lielāks kuģis - lielākas iespējas

Harmony Of The Seas pārspējis daudzus rekordus. Piemēram, uz tā 18 klājiem (no tiem divi ir apkalpei paredzēti) ierīkotas 2747 kajītes, bet parkā, kas pēc nosaukuma un izskata atgādina Ņujorkas Centrālparku, iedēstīti vairāk nekā 10 500 augu un 52 koki, daži no kuriem ir vairāk nekā sešus metrus gari. Analogu nav arī vairāk nekā 30 metru augstajam ūdens slīdkalniņam Ultimate Abyss, pa kuru aptuveni 13 sekunžu laikā iespējams novizināties no lainera 16. klāja līdz 6. klājam.

Taču Royal Caribbean vadītājs Ričards Feins uzsver, ka uzbūvēt lielāku kuģi nekā konkurentiem nav pašmērķis. «Mūsu uzdevums nav sacensties izmēros, bet gan kvalitātē, piedāvājot vairāk izklaižu, vairāk lietu, kas piesaistītu mūsu viesus. Un šīm izklaidēm nepieciešams vairāk platības,» viņš skaidro sarunā ar interneta ziņu vietni Travelmarketreport.com. Savulaik tika uzskatīts, ka jūras kruīzos dodas tikai garlaikoti pensionāri, kuru teju vai vienīgās prasības bija kabarē apmeklējums un oficiālās vakariņas, kuru laikā pats kapteinis parādes formā izrāda cieņu pasažieriem. Taču tagad kruīzi jau kļuvuši par ģimenes izbraukumu, bet lielie laineri - par kaut ko līdzīgu kūrortos esošajiem all inclusive hoteļiem, kur sev piemērotu un gana aizraujošu nodarbošanos atradīs gan paši mazākie pasažieri, gan padsmitnieki, gan viņu māmiņas un tētiņi, gan vecvecāki.

Uz kuģa ir gan bērnudārzs un spēļu laukums, gan jauniešiem domāta diskotēka, kurā par 18 gadiem vecākus apmeklētājus nemaz neielaiž, gan vairāki peldbaseini speciāli jaunajai paaudzei, gan ģimenēm ar bērniem paredzētais restorāns Wonderland, kas noformēts Alises Brīnumzemes stilā. Aktīvās atpūtas cienītājiem iespējams uzspēlēt basketbolu, minifutbolu vai golfu, peldēt, patrenēties sērfošanā (divos no baseiniem speciālas ierīces sakuļ šai izklaidei vajadzīgos viļņus), izmantot vairāk nekā 12 metru augsto mākslīgo klinšu sienu vai apmeklēt iekštelpās ierīkoto slidotavu. Izsalkumu iespējams apmierināt kādā no 20 ēstuvēm, kas paredzētas visdažādākajām gaumēm - gan prastu hotdogu cienītājiem, gan izsmalcinātas itāliešu virtuves (slavenā Džeimija Olivera interpretācijā) baudītājiem. Par pasažieru izklaidi rūpējas īpaši nolīgti daiļlēkšanas meistari, slidotāji, dziedātāji un komiķi, bet galvenajā amfiteātrī ik vakaru izrādīs Vestendas mūziklu Grease.

Jaudīgais WiFi un roboti - bārmeņi

Ļaudīm, kuri mēdz apvienot atpūtu ar attālinātu strādāšanu, Harmony Of The Seas atšķirībā no daudziem kūrortiem, kur ar bezvadu internetu tā ir, kā ir, šķitīs kā paradīze. Vietējais WiFi tīkls, kas nodēvēts par VOOM, strādā nevainojami, un nav jau arī pārsteigums, jo mūsu planētas orbītā atrodas īpašs satelīts, kas nodrošina interneta pieejamību visiem kompānijas kruīzu kuģiem, raksta Daily Mail. Kāpjot uz klāja, ikvienam pasažierim tiek izsniegta kajītes elektroniskā atslēga (vai nu plastikāta kartīte, vai RFID aproce), kas vēlāk izmantojama ne tikai iekļūšanai kajītē, bet arī norēķiniem restorānos un daudzajos veikalos, kāda koncerta vai šova vietu rezervēšanas apstiprināšanai un daudz kam citam. Ar šīs sistēmas palīdzību iespējams izvairīties arī no nevajadzīgiem pārpratumiem. «Ja mazais Džonijs ieklīdīs Bionic Bar un prasīs robotam sajaukt dubulto mohito vai arī mēģinās apmeklēt tikai pieaugušajiem domāto solāriju, viņa vecāki par to nekavējoties tiks informēti,» raksta Daily Mail.

Kas ir Bionic Bar? Tas ir bārs, kur kokteiļus apmeklētājiem jauc divi itāliešu kompānijas Makr Shakr izgatavoti roboti. Lai pasūtītu dzērienu, jāizmanto skārienjutīgs ekrāns (faktiski pie bāra letes piestiprināts iPad), turklāt iespējams ne tikai pasūtīt kādu no dzērienkartē atrodamajiem kokteiļiem, bet arī izgudrot un robotam likt pagatavot savu, izvēloties no aptuveni 130 alkoholiskajiem un vairāk nekā 20 bezalkoholiskajiem dzērieniem. Katra kokteiļa pagatavošana robotam prasot aptuveni minūti...

Bet skārienjutīgie ekrāni milzu kuģī atrodami teju vai uz ikkatra stūra. Tie kalpo gan kā kartes, palīdzot orientēties lainerī, gan kā noderīgi padomdevēji, atgādinot, kurā kuģa segmentā kāds pasākums notiks tuvākajā laikā, un piedāvājot rezervēt vietas uz to. Dzīve uz kruīzu lainera sit augstu vilni 24 stundas diennaktī, un parastā bukletā visu šo informāciju satilpināt pārskatāmā veidā būtu teju vai neiespējami.

Ekologi noskaņoti kritiski

Kamēr potenciālos pasažierus sajūsmina jaunās izklaides iespējas, bet nozares speciālisti jūsmo par tehniskajiem risinājumiem un jaunajām tehnoloģijām, krietni kritiskāk noskaņoti ir vides aizstāvji, kuri norāda uz milzīgo gaisa piesārņojumu, ko rada šāda veida kuģi. Briseles Transporta un vides grupas aktīvists Bils Hemingss intervijā The Guardian atgādinājis, ka Harmony Of The Seas dzinēji ik dienu patērējot aptuveni 150 tonnu degvielas. Turklāt runa ir par dīzeļdegvielu ar lielu sēra piejaukumu - ir skaidrs, ka šis sērs, gluži tāpat kā citi kaitīgie izmeši, piemēram, slāpekļa dioksīds, nokļūst atmosfērā. «Šāda veida kuģi rada tikpat lielu gaisa piesārņojumu kā nelielas pilsētiņas, jo faktiski tās jau arī ir peldošās pilsētas. Bet kuģos izmantotā degviela lielā sēra satura dēļ ir simts reižu bīstamāka nekā automašīnu izmantotā dīzeļdegviela,» viņš piebildis.

Briseles ekologi lēš, ka lielie kruīzu kuģi rada tikpat lielu gaisa piesārņojumu kā vairāki miljoni automašīnu, turklāt tas viss tiek darīts tikai izklaides vārdā (protams, ja atskaita to, ka kuģu operatoriem šie kruīzi nodrošina gana lielu peļņu). «Ja viss turpināsies kā līdz šim, jau 2020. gadā tieši kuģniecības nozare radīs vislielāko gaisa piesārņojumu Eiropā, apsteidzot visus sauszemes piesārņojuma avotus,» sacījis B. Hemingss. Vācu ekologu grupa Nabu atgādinājusi par šoziem Norvēģijas pilsētu Bergenu pārņēmušo smogu - ar to centās cīnīties, ierobežojot automašīnu satiksmi pilsētas ielās, taču efekta nebija faktiski nekāda, jo lielāko gaisa piesārņojumu, kas sekmē smoga veidošanos, rada pilsētas osta un tajā ienākošie kuģi. «Dažādās Eiropas valstīs aktīvistu grupas jau mudina rīkoties, lai ierobežotu kruīzu kuģu radīto piesārņojumu, ar ko saprotama arī dažādu smaku un trokšņu izplatīšanās. Daudzi uzskata, ka šīs industrijas radītās vides un estētiskās problēmas nivelē tās priekšrocības, kādas kruīzu kuģu uzņemšana dod vietējām ekonomikām,» raksta Daily Mail. Piemēram, Sauthemptonas iedzīvotājs Berijs Fišers, kurš iesaistījies kampaņā Southampton Clean Air, norāda, ka kādreiz jaunībā no rītiem varējis ieelpot spirdzinošo jūras gaisu, bet tagad tas «ož pēc burgeriem un dīzeļdegvielas».

Lielo kuģu būvētāji un operatori tikmēr uzsver, ka jaunas tehnoloģijas tiek izmantotas ne tikai izklaides nolūkos. Sarunā ar interneta ziņu vietni Travelmarketreport.com kapteinis Klauss Andersens skaidrojis, ka Harmony Of The Seas patērējot par 20% mazāk degvielas nekā tikai pirms sešiem gadiem ūdenī nolaistais Allure Of The Seas. To izdevies panākt, veicot uzlabojumus kuģa korpusa dizainā un izmantojot tā dēvēto gaisa smērvielas sistēmu - gar kuģa korpusu nepārtraukti tiek laisti sīki gaisa burbulīši, kas mazina berzi starp korpusu un ūdeni.

KRUĪZU KUĢIS SKAITĻOS

Kravnesība: 227 000 t

Augstums: 64 m

Optimālais ātrums: 22 mezglu (40 km/h)

Dzinēji: Četri dzinēji (katrs ar 7500 Zs) jaudu, darbina trīs dzenskrūves

Klāju skaits: 18 (no tiem divi - tikai apkalpei)

Restorānu skaits: 15

Maksimālais pasažieru skaits: 6780

Apkalpes locekļu skaits: 2100

Būvēšanas izmaksas: 1 035 000 000 eiro

Platums: 65 m

Garums: 362 m

Airbus A380: 73m

***

3415 vienību sporta ekipējuma atrodas uz kuģa. Nomāt iespējams kādu no 185 pāriem slidu, 130 golfa nūjām vai 31 sērfinga dēļa

1134 kg svaiga laša un 952 kg omāru plānots servēt septiņu diennakšu kruīza laikā

455 litru šokolādes saldējuma tiks vidēji patērēts septiņu diennakšu kruīza laikā

50 tonnu ledus gabaliņus ik dienu sagatavos uz Harmony Of The Seas

1800 tonnas dzeramā ūdens - patēriņš diennaktī

10 587 augi un 52 koki sastādīti Centrālparka zonā