Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Māja

PRAKTISKI: Ekoloģiski produkti mājokļa uzkopšanai

© Shutterstok

Mūsu ikdienā aizvien vairāk un biežāk ienāk ne tikai ekoloģiski pārtikas produkti, kosmētiskie līdzekļi, bet arī ekoprodukti mājokļa uzkopšanai – grīdas mazgāšanai, vannas istabas un tualetes tīrīšanai. Ražotājiem tajos izdodas apvienot ekoloģiski draudzīgu sastāvu un īpašības, kas šos produktus padara par uzticamiem un labiem palīgiem ikvienā mājā.

Bieži vien neaizdomājamies, ka mūsu ikdienā lietoto produktu sastāvā esošās vielas var radīt negatīvu ietekmi ne uzreiz, bet atstāt to ilgstošā laika periodā. Kāpēc jālieto ekoloģiski sadzīvei nepieciešamie mazgāšanas un tīrīšanas līdzekļi? Kāda ir ekoloģiska produkta patiesā nozīme? Pretstatā tradicionālajiem sadzīves ķīmijas līdzekļiem ekoloģisko produktu sastāvā tiek lietotas tikai drošas, sertificētas izejvielas, kam veikti papildu ekoloģiskie testi un kuru ražotāji ir veikuši pētījumus par šo konkrēto izejvielu ietekmi ilgtermiņā, kā arī ir ierobežota un aizliegta atsevišķu vielu iekļaušana ekoloģisko produktu sastāvā.

Domājot ilgtermiņā

Ekoloģiskie tīrīšanas līdzekļi ir koncentrētāki un līdz ar to arī ar savu iedarbību efektīvāki, salīdzinot ar parastajiem tīrīšanas līdzekļiem. Tāpēc, tos lietojot, ir būtiski ņemt vērā uz iepakojuma norādītās līdzekļu lietošanas devas un rekomendācijas. Iekļaujot ekoloģiskus produktus savu ikdienā lietojamo mājas kopšanas un tīrīšanas līdzekļu grozā, esam tikai ieguvēji, jo radām labvēlīgu vidi veselībai, samazinot iespējamo alerģiju riskus, un vienlaikus esam atbildīgi arī pret vidi, jo ekoloģiskie tīrīšanas līdzekļi ir saudzējoši ekosistēmai, kas nav mazsvarīgi, ja palūkojamies mazliet plašāk, domājot ilgtermiņā. Mūsdienās būt zaļi domājošam ir moderni, un tas pakāpeniski ļauj mainīt savus ierastos ikdienas paradumus. Uz nākotni vērsta ir tendence palielināties ekoloģisko līdzekļu izvietojumam veikalu plauktos un to lietotāju skaitam ikdienā.

Rūpīgi jāpēta etiķetes

Bet arī šajā jomā ir nianses. Patērētāji kļūst informētāki, cenšas izzināt produktu sastāvu, kā arī pētīt to marķējumu. Tomēr pircējam ir tiesības zināt, ka Eco, BIO, Naturāls zīmju lietošanu neaizsargā neviena likumdošana, un, uz etiķetes redzot vairākus paša ražotāja izveidotus zīmodziņus ar apgalvojumiem: naturāls, GMO brīvs, eco - tas var būt apliecinājums spēcīgam mārketingam, nevis ekoloģiski pārliecinošam produktam, un pircējs var tikt maldināts. Runājot par oficiālo Eco sertifikāciju, šādi apgalvojumi, lietoti kopā, liecina nevis par vienotu konceptu produkta masas izstrādē, bet tieši par mēģinājumu apvienot dažādus būtībā nesaistītus ekoloģiskos novirzienus, un šādu zīmju patiesai vērtībai bez oficiālā sertifikāta nav nekāda pienesuma. Tāpēc, izvēloties ekoloģiskus mājas tīrīšanas un kopšanas līdzekļus, rūpīgi jāizvērtē, vai šie ekoprodukti ir izstrādāti pēc oficiāliem ekoloģiskiem kritērijiem. Atpazīstamību plauktā pircējam apliecinās kāda no oficiālajām ECO zīmēm uz produktu marķējuma. Ja uz produkta etiķetes ir iespējams atrast kādu no oficiālajām ECO produktu marķēšanas zīmēm, piemēram, EU Ecolabel (ekopuķīte), ko uztur Eiropas Komisija un piešķir valsts atbildīgā institūcija, tai līdzvērtīgās - Ziemeļu gulbis, ECOCERT, tad pircējs var būt drošs, ka iegādātais līdzeklis ir pārliecinoši ekoloģisks.