Ceturtdiena, 18.aprīlis

redeem Jadviga, Laura

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Jansons: Mainot atļauto trokšņu robežlielumu, valdība pasliktinājusi cilvēku dzīves kvalitāti

© F64

Pagājušajā gadā grozot noteikumus par trokšņu robežlielumiem autotrasēs, valdība pasliktinājusi cilvēku dzīves kvalitāti, telekanāla LNT raidījumā "900 sekundes" teica tiesībsargs Juris Jansons.

Tiesībsarga birojs ir veicis pētījumu par trokšņiem pie autotrasēm. Tajā secināts, ka pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) ierosinājuma pieņemtie grozījumi noteikumos, izstrādāti un atbalstīti bez izvērtējuma kā tas ietekmēs cilvēku tiesības uz labu vidi un veselību.

Jansons uzskata, ka, pieņemot šos noteikumus, noticis Satversmes un labas pārvaldības pārkāpums. Viņaprāt, šie noteikumi ir jāgroza.

Runājot par Biķernieku trasi Rīgā, esot skaidrs, ka tā ir vai nu jāpārceļ, vai ap to jāuzbūvē trokšņu barjeras. 75% iedzīvotāju, kuri dzīvo Biķernieku trases tuvumā ir pret trases trokšņiem un kaitīgo vidi.

Kā piebilda tiesībsargs, paradoksāli esot tas, ka grozījumus, kas pasliktināja iedzīvotāju dzīves kvalitāti, virzīja VARAM, kurai jārūpējas par vides un iedzīvotāju aizsardzību.

Savukārt Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS) televīzijas raidījumā norādīja, ka pats dzīvo Biķerniekos. Viņam esot liels prieks, ka tāda trase ir. Situācija tikšot pārrunāta ar Satiksmes ministriju un trases apsaimniekotāju Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD). Premjes esot kategoriski pret to, lai šādus objektus pārceltu vai aizliktu ciet. Viņaprāt, ne vienmēr klusums un miers ir tas, kas nepieciešams.

CSDD iepriekš informēja, ka Biķernieku kompleksās sporta bāzes trasē pēdējo triju gadu laikā nav pārsniegts Ministru kabineta (MK) noteikumos paredzētais trokšņu robežlielums.

LETA jau ziņoja, ka pagājušā gada septembrī Ministru kabinets atbalstīja grozījumus trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtībā, nosakot trokšņa robežlielumus auto un moto trasēm, kas atrodas apdzīvotās vietās. Saskaņā ar noteikumiem mototrasei, kas atrodas individuālo dzīvojamo māju un daudzstāvu dzīvojamo māju teritorijā, trokšņa robežlielums ir no 65 līdz 75 decibeliem. Piemēram, ja trasē notiek līdz pieciem sporta treniņiem nedēļā darba dienās no 9 līdz 20 un sestdienās no 9 līdz 18, drīkstēs pieļaut 65 decibelu troksni. Ja trasē paredzēts līdz 16 sacensību dienām gadā, tad maksimālais decibelu skaits drīkstēs būt 75. Ja gadā sacensību dienu skaits ir virs 16 un tās notiek sestdienās un svētdienās, pieļaujamais robežlielums būs 70 decibeli.

Izskatot šo jautājumu Ministru kabineta komitejā, iebildumus izteica veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS), kurš uzsvēra, ka regulējums ir tapis, ignorējot sabiedrības veselības aspektus. Turklāt šie noteikumi ir mēģinājums aizstāt nepieciešamību Kandavas kartinga trasē uzbūvēt trokšņu slāpējošo sienu. Komentējot tieslietu ministra Dzintara Rasnača (VL-TB/LNNK) rosinājumu Veselības ministrijai vairāk informēt sabiedrību, kā pasargāt sevi no trokšņu ietekmes, piemēram, pasākumu laikā lietojot speciālas trokšņus slāpējošas austiņas, Belēvičs atgādināja, ka troksnis bojā veselību un austiņas nav risinājums.