Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Bankas karte kļūst braukšanas biļete

© Arnis Kluinis

Banka Citadele kļuvusi par pirmo Latvijā, kuras norēķinu karte ļauj apmaksāt braucienus Rīgas sabiedriskajā transportā, līdzīgi kā ar transportam paredzētajām elektroniskajām biļetēm.

Citadeles centieni iekļaujas banku pārtapšanā no kreditēšanas iestādēm par elektronisko norēķinu iestādēm. Citadele piedāvā jaunu bankas karti, kurā visas līdzšinējās norēķinu karšu īpašības savietotas ar lielāko daļu no Rīgas satiksmes etalonu un karšu īpašībām. Bankas klienti pie šādas kartes var tikt, palūdzot bankai, lai tā vecās kartes vietā iedod jaunu karti. Banka to dara kopš vakardienas bez maksas.

Maksājot ar jauno bankas un braukšanas kartes hibrīdu, pirmie braucieni maksā Rīgai parastos 1,15 eiro, bet ar desmito braucienu viena mēneša laikā sākas tādas pašas maksas atlaides, kādas tiek dotas par ebiļešu pirkšanu vairumā. Tiklīdz veikti 50 braucieni mēnesī, par nākamajiem braucieniem no pasažieru kontiem nauda vairs netiek ņemta. Viņiem tikai jāreģistrē brauciens tieši tāpat kā ar tagadējām mēnešbiļetēm. Šajā bankas un braukšanas kartes hibrīdā nav iekļauti braukšanas maksas atvieglojumi invalīdiem, politiski represētām personām, skolēniem, bērniem bāreņiem u.tml.

Tradicionālo bankas karšu lietošanu sabiedriskā transporta pakalpojumu apmaksai ierobežo prasības klientu kontu un visas banku norēķinu sistēmas drošības uzturēšanai. Tā paredzēja karšu ievietošanu POS terminālī, kas nolasīja kartē atrodamo elektronisko informāciju, uztvēra kartes īpašnieka uzrādīto kodu un tikai tad deva tiesības rīkoties ar naudu klienta kontā. Katra šāda darbība prasa tikai sekundes, bet kopumā tomēr velkas tik ilgi, ka visu sabiedriskajā transportā iespējamo pasažieru apkalpošanas ātrums netiktu līdzi transporta līdzekļa kustības ātrumam. Banku karšu lietošana apstājās pie grūti nosakāmas robežas, kur tās varēja izmantot, maksājot par tālākiem braucieniem vilcienā vai autobusā, un nevarēja izmantot tuvajos braucienos. Pasažieru apkalpošanas ātrumu sākotnēji izdevās saīsināt ar nosacījumu, ka operācijas ar elektronisko naudu pakļauj riskam tikai samērā nelielu naudas summu ebiļetē. Tagad atrasts veids, kā nonākt līdz visai klienta kontā esošajai naudai vienas sekundes daļās. Tas, protams, ir brauciena apmaksas veida apraksts tikai no pasažiera viedokļa, atstājot bankas ziņā garantijas klientu kontu drošībai.

Citadeles valdes priekšsēdētājs Guntis Beļavskis norādīja, ka Citadeles jaunā karte nav jaunums pasaulē. Kā pārliecinošāko piemēru sabiedriskā transporta apmaksai ar bankas kartēm viņš minēja Lielbritānijas galvaspilsētu Londonu, taču Swedbank šo pašu piemēru tūlīt apvērsa pretējā virzienā: «Šobrīd mūsu plānos nav radīt līdzīgas slēgtas sistēmas, kas ir pieejamas tikai kādas vienas bankas klientiem. Swedbank uzskata, ka iedzīvotājiem ir jābūt iespējām ar standarta MasterCard vai Visa veikt norēķinus jebkur, tostarp sabiedriskajā transportā. Mēs ceram, ka Rīgas satiksme sekos citām Eiropas galvaspilsētām, piemēram, Londonai, un Rīgas sabiedriskajā transportā ieviesīs norēķinus ar standarta starptautiskajām kartēm.» Šāds skaidrojums liecina gan par konkurenci starp Swedbank un Citadeli, gan par elektronisko norēķinu attīstību tādā tempā, ka pat norēķinu attīstītāji netiek skaidrībā par saviem produktiem. Tas tomēr neliedz patērētājiem norēķinu sistēmas lietot.