Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā \ Rīgā

Jauno interneta tehnoloģiju ideju maratons jau otro reizi Rīgā

Ideju autoram un viņa komandai pāris dienu laikā jāspēj apgūt daudz jauna un arī izveidot tādu sava produkta modeli, lai tas spētu uzrunāt žūriju © F64

Pasaulē populārais Startup Weekend – jauno informācijas tehnoloģiju uzņēmumu 54 stundu maratons – jau otro reizi notika arī Rīgā. Šoreiz savas idejas piedāvāja 21 dažādās jomās strādājošais: spēles, padomdevējs tūristiem, palīgs bērniem mājas darbu izpildē, CV rakstīšanā un vēl, un vēl… Kas zina – varbūt drīz kāda no tām iekaros plašo pasauli, jo labāko ideju autoriem kopā ar savu komandu tiek dota iespēja izveidot modeli vai prototipu un piedāvāt to kompetentai žūrijai. Startup Weekend Riga varēja notikt, pateicoties atbalstītājiem, kuru vidū ir arī Lattelecom.

Iespēja piedāvāt un īstenot

Šis pasākums ir radies ASV, un kopš 2007. gada tas noticis vairāk nekā pusotra tūkstoša reižu dažādās pasaules vietās un tajā piedalījušies 123 000 jaunu uzņēmēju. Ik nedēļu tas tiek rīkots vairākās pilsētās, un nu tas ir sasniedzis arī Latviju. Pirmo reizi tas pērn notika Rīgā, otro reizi – Liepājā, un nu atkal tas ir Rīgā, stāsta Startup Weekend Riga rīkotājs Deniss Beļajevs, piebilstot, ka tā ir iespēja ielikt pamatakmeni savam uzņēmumam (pa šiem gadiem pasaulē jau izveidoti 13 000) un piedāvāt savus izgudrojumus lielajām IT kompānijām. Parasti šādā «nedēļas nogalē» piedalās no dažiem desmitiem līdz pat 150 dalībniekiem. Informācija par kārtējo startup weekend parādās jau trīs mēnešus iepriekš. Mērķauditorija ir ideju autori, programmētāji, web izstrādātāji, kas prot veidot mobilo telefonu aplikācijas, dizaineri, projektu vadītāji, digitālā mārketinga speciālisti. Labāko ideju autoriem kopā ar iepriekšminēto speciālistu atbalstu ir iespēja savus gara bērnus arī apaudzēt ar miesu, izveidojot komandu, izstrādājot bāzes produktu, prototipu vai modeli un iesniedzot to izskatīšanai pieredzes bagātai žūrijai, norāda D. Beļajevs.

«Jau pasākuma laikā dalībnieki var savus pieteikumus reģistrēt pie starptautiskajiem akseleratoriem, kas var piedāvāt atpirkt jaunā uzņēmuma kapitāldaļas par summu 50–200 000 eiro. Tālāk iespējas ir vēl saistošākas – ar iespējām virzīties uz globālo tirgu,» par perspektīvām teic pasākuma rīkotājs, uzsverot, ka labāk pārliecināties savām acīm. Viss sākšoties piektdienas vakarā, 22. maijā, ap pulksten 19 augstskolas RISEBA telpās Pārdaugavā, Ūdens ielā 6.

Pieredzes stāsti un iesildīšanās

Jau pirms sešiem vakarā sarodas dalībnieki, saviesīgā noskaņā iepazīstas, iebauda picas un atspirdzinošus dzērienus vai kafiju. Skan mūzika, kurā tiek uzsvērti vārdi startup weekend. Oficiālā atklāšana sākas ar pieredzējušā šādu pasākumu vadītāja, norvēģu uzņēmēja Vidara Andersena uzrunu. Viņš aicina pastāstīt dažus pieredzējušus IT jomas speciālistus par savu pieredzi un to, kā viņiem izdevies atrast savu vietu šajā jomā. Stāsti ir tiešām aizraujoši, piemēram, Alens Baibekovs atminējās, kā viņš sešu gadu vecumā ar savu brāli vēl padomju laikos nolēmuši pārdot pie Ventspils universālveikala rozīnes, ko sūtījuši mātes radi no Vidusāzijas. Lieki teikt, ka abu jauno cilvēku aktivitātes pēc kāda laiciņa aprāvušās, ierodoties milicim, kas piedraudējis ar nepatikšanām viņu vecākiem. Taču savs guvums jau bijis – daži ietirgotie rubļi. Pirmais stimuls laikam nekur nav pazudis, to apliecina tas, ka šobrīd šis cilvēks ir on line mašīnu iznomāšanas servisa, vairāku radiokanālu un portāla īpašnieks. Viņa aicinājums sanākušajiem: «Ja noticēsiet savai idejai, to izdosies īstenot!»

Pičošana un balsošana

Pirms ideju prezentācijas dalībnieki tiek aicināti uz iesildīšanās spēli, kurā zināmā mērā ir jāparāda visas ideju autoriem nepieciešamās prasmes: ne tikai rast ideju, bet prast to arī pasniegt – īsi, atraktīvi, saprotami. Jo arī prezentējot jeb, kā šeit pieņemts teikt, pičojot (no angļu vārda pitch), jāspēj būs minūtes (ne sekundi ilgāk) laikā savu ideju izstāstīt un arī norādīt, kādus palīgus tā īstenošanai vajadzēs. Tad visi pičotāji tiek aicināti nostāties pie zāles sienas rindā, un «šovs» var sākties! Kopumā vēlme publiskot savu ieceri ir 21 dalībniekam (no tiem trīs daiļā dzimuma pārstāves) no visdažādākajām vietām – Latvijas, Krievijas, Ukrainas, Honkongas un citām tuvākām un tālākām pasaules malām. Izrādās, ka daļa ir ar IT pavisam nesaistītām profesijām, taču arī viņu gara bērni ir gluži interesanti un, kā vēlāk noskaidrojas, arī klātesošo atzinīgi novērtēti. Sarīkojuma vadītāji tiešām ievēro reglamentu un neļauj runāt ilgāk par minūti, līdz ar to dažs tā arī paliek teikuma vidū. Bet daļa, rādās, ir precīzi iestudējuši savu priekšnesumu, un tie, kā vēlāk noskaidrosies, būs guvuši labu handikapu. Diemžēl dažiem savu ideju saprotami neizdodas izpaust, jo jārunā angļu valodā, traucē arī satraukums.

Pēc pičošanas visi dalībnieki uz lielām lapām uzraksta savu ideju pieteikumus, un pēc tam tās visas tiek izvietotas blakus zālē, kur visi klātesošie pie tiem, kas vislabāk iepatikušies, pielīmē lapiņu (tādas katram izsniegtas trīs). Arī Neatkarīgā izvēlas trīs tās favorītus: gan ceļotāju palīga izveidei, gan atbalsta rīkam sava CV rakstīšanai, gan Flash light – mobilo spīdināšanas programmai.

Kad pēc 20 minūtēm balsošana beigusies un ideju autori uzkāpuši ar savām lapām uz skatuves, tās izskatās gana atšķirīgi – vieni savākuši veselu kaudzi atbalsta lapiņu, citi vien dažas. Viens gan, kam atbalstītāju nav bijis vispār, no zāles ir pazudis. Vispirms no skatuves ir spiesti nokāpt divu lapiņu īpašnieki, tad trīs, četru, līdz paliek tie – ar septiņām un vairāk balsīm. Kopumā desmit. Taču ar to vēl viss nav beidzies.

Komanda, darbs un uzvarētāji

Dalībniekiem sākas sūrākais brīdis – jāsavāc komanda. Un te nu izrādās, ka ar labu ideju nepietiek, jo trūkst dizaineru, attīstītāju un citu speciālistu. Nelīdz arī vairākkārtēji skaļi lūgumi. Nekas neatliek – daļai autoru nākas pievienoties citai komandai. Arī Vidars aicina nepamest pasākumu tikai tāpēc, ka nav izdevies rast atbalstu savai idejai, jo, arī piedaloties citā komandā, var daudz ko iemācīties – piemēram, programmēšanu. Drīz vien jau komandas ir sasēdušās ap galdiem. Un tad lielais darbs pie ideju apaudzēšanas var sākties. No pulksten pusdesmitiem vakarā līdz svētdienas pēcpusdienai šajā ēkā jātop produkta modelim, prototipam vai bāzes modelim.

Sestdien darbs turpinās, un tad komandām palīdz pieredzējušie dažādu valstu mentori, kas ir speciālisti kādā noteiktā nišā. Ir laiks jautāt, skaidrot, darboties. Bet svētdien ap pulksten 16 jābūt gatavai prezentācijai un skaidram biznesa modelim. «Tas nav tik vienkārši – jābūt arī atgriezeniskajai saiknei, atsauksmēm no klientiem, un vēl labāk – ja būtu jau kāds ieinteresēts šajā produktā. Iespējams, pat iemaksājis naudu tā attīstīšanai,» skaidro D. Beļajevs. Idejas izstrādes laikā varot mainīties – arī mērķauditorija. Žūrija, kurā ir pazīstami biznesa pārstāvji, izvērtēšot visas darba puses. Bet ir vērts pasvīst, jo labākajiem tiks pasniegtas balvas – gan naudas, gan produktu un pakalpojumu veidā. Piemēram, no firmas Microsoft – planšetdatori, mobilie tālruņi.

Svētdien noskaidrojas uzvarētāji: pirmā vieta tiek House Heroes  – par aplikāciju, kas atvieglos mājas darbus vecākiem un bērniem, otrā vieta Travel helper – palīgs ceļotājiem, trešā – http://bacpacapp.com.

«Tiem, kas izgājuši šo apmācību, otrreiz tas vairs nebūs jāatkārto, jo viņi prot savākt komandu, zina, kas nepieciešams, un prot atrast citus kanālus, lai realizētu kādu savu ieceri – bez lielām investīcijām un banku kredītiem,» nedēļas nogales ieguvumus uzskaita pasākuma rīkotājs.

«Šādi pasākumi ir labs formāts ne tikai jauniešiem, bet ikvienam, kam ir biznesa ideja, taču trūkst zināšanu, ar ko sākt, lai ideju realizētu. Dalībnieki vienā nedēļas nogalē iegūst zināšanas uzņēmējdarbībā, izmēģinot, ko nozīmē izveidot komandu, radīt produktu un prezentēt to investoriem. Turklāt pasākuma atmosfēra ir pietuvināta reālajai tirgus situācijai, kur savā starpā konkurē vairākas biznesa idejas. Tas piespiež domāt, kā izcelties citu vidū.  Kopumā jaunuzņēmumu jeb startup veidošana un attīstība ir būtiska, lai veicinātu inovāciju rašanos Latvijas ekonomikā un radītu produktus ar augstu pievienoto vērtību, kas spēj konkurēt pasaules līmenī,» uzsver Arvils Kupris, Lattelecom Jauno produktu attīstības daļas direktors un Startup Weekend žūrijas loceklis.