Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Jelgavas sabiedriskā transporta norēķinu sistēmai līdzīgu veidos arī Singapūra

© Publicitātes foto

Jelgavas autobusu parks aug un attīstās. Visu laiku ir ko darīt, jo nevar stāvēt uz vietas – jāseko jaunākajām tendencēm un tehnoloģijām pasažieru pārvadājumu nozarē ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē, teic Jelgavas autobusu parka valdes loceklis Gints Burks.

- Kā jūs raksturotu situāciju Jelgavas autobusu parka apkalpes zonā? Vai pietiek pasažieru?

- Vienmēr var gribēt vairāk, bet situācija ir tāda, kāda tā ir - 2016. gadā gan vidēji valstī, kā liecina Autotransporta direkcijas dati, gan mūsu uzņēmuma ietvaros ir pārvadāts ap 6% mazāk pasažieru. Taču labā ziņa ir tā, ka pasažieru skaita samazinājums vairs nav tik straujš kā iepriekšējos gados, un šā gada pirmie mēneši liecina, ka 2017. gads varētu noslēgties ar pasažieru skaita pieaugumu attiecībā pret 2016. gada rādītājiem. 2016. gadā pilsētas maršrutos esam pārvadājuši 3,18 miljonus pasažieru, bet reģionālajos maršrutos 0,72 miljonus pasažieru.

Novērojumi liecina, ka pilsētā sabiedrisko transportu arvien vairāk izmanto skolēni, jo viņi dodas ne tikai uz vispārizglītojošajām mācību iestādēm, bet apmeklē arī interešu pulciņus un profesionālās ievirzes izglītības iestādes, piemēram, mākslas un mūzikas skolas, sporta un citus pasākumus. Šajā jomā jāsaka paldies Jelgavas pašvaldībai, kas finansiāli atbalsta skolēnu pārvadājumus. Taču, ņemot vērā iepriekš teikto, kā arī aktīvo atvaļinājumu laiku, pasažieru skaits vasaras periodā strauji krītas.

- Gan ekonomiskā, gan sociālā situācija nemitīgi mainās. Cik lielā mērā iespējams pieskaņot autobusu reisu skaitu un virzienus, lai cilvēki laikus nokļūtu darbā, skolā un mājās?

- Mēs esam atvērti sadarbībai un vienmēr cenšamies sekot līdzi sociālajām un ekonomiskajām izmaiņām, lai nodrošinātu pasažieru pārvadājumus no mājām līdz vietai, kur viņiem jānokļūst. Taču ne visas vēlmes un vajadzības varam nodrošināt, jo jāvērtē arī ekonomiskā efektivitāte - nevar atvērt jaunu maršrutu, ja tajā nav pietiekami daudz pasažieru. Katrā gadījumā mēs sekojam līdzi tendencēm, piemēram, šobrīd aktualizējas jautājums par sabiedriskā transporta papildu maršrutu un reisu palielināšanu uz industriālajām zonām, kur paplašinās esošās un atveras jaunas ražotnes.

Jauna maršruta izveidošana ir ļoti skrupulozs un sarežģīts darbs, jo autobusi nekursē vienkārši tāpat, kā mums ērtāk sanāk, - katrs reiss un maršruts ir salāgots gan ar konkrētajā dienas periodā esošo pasažieru plūsmu vienā vai citā virzienā, citu autobusu un vilcienu pienākšanas un atiešanas laikiem.

- Jelgavā top jauns satiksmes terminālis pie dzelzceļa stacijas. Vai tas atstās iespaidu uz esošajiem maršrutiem?

- Izmaiņas noteikti būs, jo mainīsies gan pasažieru plūsma, gan ceļā pavadītais laiks, gan pieturu atrašanās vietas. Ieplānots, ka terminālī daudziem autobusiem būs maršruta galapunkts, kas dos iespēju ātri pārsēsties no pilsētas autobusa uz Rīgas vilcienu vai otrādi.

- Kādu iespaidu uz autobusu parka darbu atstāj nelegālie pārvadātāji? Vai vēl arvien tā ir problēma, kas autobusu parkam rada nopietnus zaudējumus?

- Mēs ar savu profesionālo aci redzam, ka nelegālo pasažieru pārvadātāju skaits nav būtiski sarucis. Protams, ka līdz ar to daļa mūsu potenciālo pasažieru par braucienu maksā privātajam, taču acīmredzot ir robi likumdošanā, kas neļauj pie šīs problēmas tā nopietni pieķerties un sistēmu sakārtot.

- Kāds ir jūsu viedoklis attiecībā uz izskanējušo ideju par autobusu pēc izsaukuma?

- Tas ir visai neskaidrs un diskutējams jautājums - ja šāda sistēma tiek ieviesta, tas nozīmē, ka autobusu parka rīcībā ir jābūt rezerves tehnikas vienībai un autobusa vadītājam, kas īsteno izsaukumu. Grūti prognozējams ir arī braucēju skaits - tie var būt trīs pasažieri, un tie var būt desmit vai vairāk. Vairākās Eiropas valstīs arī taksometrs tiek definēts kā sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējs. Varbūt arī šajā gadījumā tas būtu optimālākais risinājums, jo Eiropa jau sen ir sapratusi, ka divu līdz trīs pasažieru pārvadāšanai ir jāsauc taksometrs, nevis autobuss. Piekrītu, ka nav normāli, ja no punkta A uz punktu B autobuss kursē reizi nedēļā. Tāpēc Autotransporta direkcija izskata iespēju skolēnu pārvadājumus sasaistīt ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Tas nozīmē, ka ar sabiedrisko transportu tiktu vesti gan skolēni, gan pasažieri. No tā pārvadātāji tikai iegūtu.

- Vai vēl arvien varat teikt, ka Jelgavas autobusu parks ir jaunākais Latvijā, vērtējot pēc transporta līdzekļu vecuma un nobraukuma kritērijiem?

- To gan vairs nevar apgalvot, jo tehnikas parka atjaunošana ir noslēgusies. Tā sākās 2010. gadā un noslēdzās 2014. gadā. Esam pieņēmuši lēmumu ar šo tehniku strādāt līdz koncesijas līguma termiņa beigām 2021. gadā. No mums ir iedvesmojušies arī citi lielo pilsētu autobusu parki, piemēram, Liepājā un Rēzeknē tagad autobusu parks ir jaunāks par mūsējo. Priecājamies, ka arī citi pasažieru pārvadātāji ir sapratuši, ka ir nepieciešama jauna tehnika. Strādājot ar vecu tehniku, neizbēgami pieaug remontu izmaksas, kā arī nav prognozējams, kad radīsies kāda tehniska problēma.

- Jelgavas sabiedriskā transporta bezskaidras naudas norēķinu sistēma ir guvusi starptautisku atzinību, un zināms, ka Singapūra ir pārņēmusi jūsu pieredzi. Kā turpinās šīs sistēmas pilnveidošana, vai gaidāmi vēl kādi jauninājumi?

- Jā, savulaik mēs iedvesmojāmies no Londonas olimpiskajām spēlēm un izveidojām Jelgavnieka karti, kam šogad aprit jau pieci gadi. Kartes administrēšanas sistēma ir unikāla vēl arvien. Tikko saņēmu ziņu, ka Singapūras sabiedriskajā transportā tiks ieviesta līdzīga bezskaidras naudas norēķinu sistēma, kas pierāda, ka ir radīts ļoti labs risinājums, no dažādiem viedokļiem raugoties. Bezskaidras naudas norēķinu sistēma turpina pilnveidoties. Pagājušajā gadā izņēmām no aprites ierastās mēnešbiļetes papīra formātā. Tam iemesls bija MK noteikumi, kuru ietvaros pasažieru pārvadātājam ir jāveic pasažieru uzskaite. Ja mēnešbiļete ir papīra formātā, mēs varam tikai teorētiski pieņemt, ka cilvēks brauks tik reižu, cik ieplānojis. No pagājušā gada 1. oktobra mēnešbiļešu vietā tiek izsniegtas Jelgavas autobusu parka ekartes. Līdz ar to sabiedriskā transporta apmaksas sistēmā ir iespējamas trīs alternatīvas: Jelgavnieka karte, ko izmanto skolēni, pensionāri vai jebkura cita persona, kam pienākas Jelgavas pašvaldības piešķirtie atvieglojumi sabiedriskajam transportam. Vienlaikus par braucienu sabiedriskajā transportā var norēķināties ar jebkuru bankas VISA vai MasterCard grupas maksājumu karti. Fakts, ka bankas aktīvi piedāvā un cilvēki arvien biežāk izmanto bezkontakta bankas kartes, kas neprasa PIN koda ievadīšanu, paātrina brauciena apmaksu ar bankas karti. Trešais risinājums ir jau pieminētā Jelgavas autobusu parka ekarte. Šo karti var iegādāties un papildināt Jelgavas Nekustamā īpašuma pārvaldes norēķinu punktos, kas izvietoti septiņos dažādos pilsētas rajonos. Atkarībā no kartes īpašnieka paradumiem karti var papildināt ar 10, 20, 40 vai 60 braucieniem. Ja uzreiz tiek iegādāti 60 braucieni, tad viena brauciena maksa ir 70 centu, 40 braucieniem viena brauciena cena sastāda 75 centus, 20 braucieniem - 80 centu, bet 10 braucieniem - 85 centus. Jelgavas autobusu parka ekarti var iegādāties un izmantot arī juridiskās personas. Juridiska persona ekarti var iegādāties un papildināt Jelgavas autobusu parka birojā, apmaksu veicot ar pārskaitījumu. Atzīmēšu, ka Jelgavas autobusu parkā tiek praktizēta diferencēta brauciena maksa skaidras un bezskaidras naudas norēķiniem - ja biļete tiek iegādāta par skaidru naudu autobusā, tad brauciena maksa ir viens eiro.

- Kā šos jaunumus uztver pasažieri?

- Kad ieviesām iespēju norēķināties ar bankas kartēm, pasažieri to uzņēma ļoti pozitīvi, dažu mēnešu laikā sasniedzām ļoti labu rezultātu - ap 1000 šādiem norēķiniem dienā. Runājot par jaunajām Jelgavas autobusu parka ekartēm, jāsaka, ka sākotnēji pasažieri bija piesardzīgi un izvēlējās vienā reizē iegādāties tikai desmit braucienu. Tagad situācija jau ir pierasta un lielākā daļa izvēlas iegādāties 60 braucienu, kas jāizmanto pusgada laikā. Viennozīmīgi tas iznāk daudz lētāk. Pasažieriem šo karti ir ļoti ērti lietot, jo, papildinot ekarti, uz čeka tiek izdrukāts termiņš, līdz kuram iegādātie braucieni ir jāizmanto. Savukārt pēc ekartes validēšanas autobusā uz iekāpšanas talona tiek izdrukāts atlikušo braucienu skaits. Karti var papildināt jebkurā laikā, jo neizmantotie braucieni kartē saglabājas arī pēc papildināšanas.

- Ar autobusiem un ērtu un efektīvu norēķinu sistēmu vien nepietiek - autobusa vadītājam ir un paliek noteicošā loma, lai pasažieri justos apmierināti. Vai pietiek labu autobusa vadītāju?

- Pietiek, turklāt veiksmīgi darbojas autobusu vadītāju motivēšanas sistēma, kuras ietvaros katru mēnesi tiek atzīmēti labākie autobusa vadītāji gan pilsētas, gan reģionālajos maršrutos. Vērtējumā ir iestrādāti vairāki kritēriji, tostarp paša vadītāja izskats, attieksme pret tehniku, precizitāte, finanšu rādītāji un klientu atsauksmes. Raimonds Seleckis ir viens no stabilākajiem līderiem jau daudzus gadus, kopš ieviesta autobusu vadītāju vērtēšanas sistēma. Autobusa vadītāji šo sistēmu ir pieņēmuši, un var teikt, ka viņu starpā valda pozitīva konkurences cīņa. Labākos apbalvojam katru mēnesi, bet gada beigās nosakām labākos gada autobusa vadītājus, pirmajām trim vietām piešķirot attiecīgas nozīmītes, ko pielikt pie darba tērpa. Gribu atzīmēt pilsētas maršrutu autobusu vadītāju Andreju Sviķi, kurš divus gadus pēc kārtas ir saņēmis labākā autobusa vadītāja statusu. Savukārt reģionālajos pārvadājumos pagājušajā gadā par labāko atzīts Vadims Zarovskis.

- Tūlīt jau būs kārtējie Jelgavas pilsētas svētki - vai esat tiem gatavi?

- Protams, mēs ne tikai pārplānojam maršrutus un reisus svētku laikā, bet arī ar savu autobusu vizuālo noformējumu pilsētniekiem un viesiem atgādinām, cik skaista ir mūsu pilsēta.