Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā \ Reģionos

Liepājas autobusu parks: esam pārauguši Liepājas un Kurzemes robežas

IZAUGSME. «Gribam to vai nē, bet mums ir jāaug un jāattīstās, lai, radot veselīgu konkurenci, nodrošinātu pasažieriem augstvērtīgu pakalpojumu par saprātīgu cenu visā Latvijā,» uzskata Liepājas autobusu parka valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns (no kreisās) un izpilddirektors Māris Ārbergs © Ojārs LŪSIS, Neatkarīgā

Saruna ar Liepājas autobusu parka valdes priekšsēdētāju Leonīdu Krongornu.

- Akciju sabiedrība Liepājas autobusu parks izvirzījusi ambiciozus mērķus - kļūt par līderi pasažieru pārvadājumu un transporta pakalpojumu jomā Latvijā. Vai ir jauni pavērsieni, kas liecina par šo mērķu sasniegšanu?

- AS Liepājas autobusu parks aktīvi meklē iespējas piedāvāt savus pakalpojumus vietējā pasažieru pārvadājumu tirgū, kā arī piedalāmies regulāro pasažieru pārvadājumu tenderos Lietuvā un Igaunijā un pastāvīgi strādājam pie mūs pakalpojumu kvalitātes uzlabošanas. Kopš februāra esam uzsākuši pārvadājumus valsts SIA Autotransporta direkcija izsludinātajās rajona pārvadājumu lotēs Priekulē un Aizputē. Šajos maršrutos kursē jauni, labi aprīkoti autobusi. Tie ir astoņi ISUZU autobusi ar 29 sēdvietām un seši MB Sprinter autobusi ar 18 sēdvietām, kas aprīkoti ar individuālo apgaismojumu, kondicionieri, un pieejams arī bezvadu internets. Vienlaikus šie autobusi ir ērti pieejami arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Tādējādi šajos maršrutos būtiski uzlabojusies pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniegšanas kvalitāte.

- Uz cik ilgu laiku ir noslēgts līgums? Vai nācās iegādāties jaunu tehniku?

- Jā, šo maršrutu nodrošināšanai, atbilstoši konkursa nolikumā paredzētajiem noteikumiem, mums nācās iegādāties jaunus autobusus, ieguldot to iegādē vairāk nekā miljonu eiro. Jāatzīmē, ka tas ir liels komerciāls risks, jo līgums noslēgts līdz 2021. gadam, faktiski uz četriem gadiem. Četri gadi autobusa ekspluatācijā ir ļoti mazs laiks. Pēc 2021. gada Latvijā gaidāmas būtiskas izmaiņas autobusu pasažieru pārvadājumos. Tiek paredzēta maršrutu optimizācija, tāpēc arī Autotransporta direkcijas izsludināto jauno konkursu līgumu termiņš ir tikai uz četriem gadiem, kas uzliek nesamērīgi lielus riskus pārvadātājiem. Esošajā situācijā uzņēmumi, kuri piedalās konkursos un iegādājas jaunu tehniku, riskē pēc četriem gadiem palikt bez darba.

Tieši neilgais līgumu darbības termiņš ir iemesls, kāpēc buksē vairāki Vidzemes un Latgales reģionos izsludinātie pasažieru pārvadājumu iepirkuma konkursi.

- Cik reāli ir Liepājas autobusu parkam uzsākt pārvadājumus citos reģionos - Vidzemē, Latgalē, Zemgalē, jo remonta un apkopes bāze ir Liepājā? Bāzu izveidošana attālākajos reģionos palielina izmaksas, nepieciešami darbinieki un tā tālāk.

- Liepājas autobusu parkam ir tālejoši mērķi, tāpēc no savas puses mēs šeit neredzam problēmu, bet gan iespēju. Mēs jau tagad esam pārauguši Liepājas un Kurzemes sniegtās iespējas, tāpēc ir jāskatās tālāk un jārod iespēja paplašināties un augt, gan kvantitatīvi, gan kvalitatīvi. Vairāk uzmanības jāpievērš reģionālo pasažieru pārvadājumiem - vienīgais veids, kā nodrošināt augstu kvalitāti un kontrolēt izmaksas, ir konkursu organizēšana par tiesībām veikt pasažieru pārvadājumus konkrētos maršrutos.

Atzīmēšu, ka jau vairākus gadus sniedzam mikroautobusu maršrutu pakalpojumus Rīgas apkārtnē jeb tā sauktās Centrs-1 lotes ietvaros, ko 2014. gadā izsludināja Autotransporta direkcija. Šī līguma ietvaros veicam pasažieru pārvadājumus no Rīgas centra uz Kauguriem, Bausku, Ogri.

- Rīgas satiksme ir izsludinājusi konkursu par paaugstināta servisa pasažieru pārvadājumiem jeb mikroautobusu maršrutu apkalpošanu Rīgas pilsētā. Šobrīd šos pakalpojumus sniedz Rīgas satiksmes apakšuzņēmums Rīgas mikroautobusu satiksme, taču 2018. gadā beidzas iepriekšminētā līguma termiņš. Vai Liepājas autobusu parks piedalās šajā konkursā?

- Par šo konkursu sabiedrībā un starp pasažieru pārvadāšanas uzņēmumiem norit spraiga diskusija. Lai iekļautos konkursa nolikumā paredzētajos kritērijos, esam apvienojuši spēkus ar pasažieru pārvadājumu kompāniju NORDEKA un iesnieguši savu piedāvājumu. Konkursam esam kvalificējušies, taču nevar teikt, ka šobrīd esam pretendenti uz uzvaru konkursā, jo uzskatām, ka konkursa norise nav pietiekami caurspīdīga un vērtēšanas kritēriji nav vērsti uz ekonomisko efektivitāti un rada nevienādas attieksmes riskus. Rodas iespaids, ka konkursa nolikums ir rakstīts ar mērķi radīt priekšrocības esošajam pakalpojumu sniedzējam Rīgas mikroautobusu satiksme. Par konkursa norisi esam iesnieguši sūdzību sabiedrisko pakalpojumu Iepirkumu uzraudzības birojā.

- Kuri nolikumā ierakstītie noteikumi, jūsuprāt, ir tie, kuri būtiski samazina citu pretendentu iespējas uzvarēt šajā konkursā?

- Pirmkārt - nolikums paredz uzvaru saimnieciski izdevīgākajam piedāvājumam, kas ir visai stiepjams jēdziens. Pilnīgi neloģiska ir punktu piešķiršanas sistēma, piemēram, par kvalitātes kontroles aprakstu tiek piešķirti 40 punkti no 100 iespējamajiem. Uzsveru - tas ir pakalpojuma kvalitātes uzraudzības apraksts jeb apraksts kā, piemēram, Liepājas autobusu parks plāno realizēt kvalitātes uzraudzību, nevis nodrošināt pašu kvalitāti. Tad 60 punkti sadalās starp viena brauciena cenu un pakalpojumā iesaistīto transportlīdzekļu vadītāju skaitu. Jāievēro arī Rīgas domes noteiktais minimālais pārvadājumu tarifs - 1,15 eiro par braucienu. Nolikumā paredzēts - ja potenciālais pārvadātājs piekrīt šim tarifam, tad saņem minētos 30 punktus, ja vēlas lielāku tarifu, tad punktu skaits tiek samazināts, bet, ja piedāvā zemāku tarifu, punktu skaits nepalielinās, bet paliek minēto 30 punktu apmērā. Līdz ar to var teikt, ka cena ir fiksēta. Trešā komponente ir darbaspēks - tā skaits un izmaksas. Lai nodrošinātu pakalpojumu, ir nepieciešami aptuveni 400 darbinieki - faktiski tas visiem pretendentiem ir vienāds. Ņemot vērā iepriekš teikto, sanāk, ka tikai un vienīgi kvalitātes kontroles apraksts ir noteicošais, kurš saņems 80 miljonu līgumu pasažieru pārvadājumiem uz 8 gadiem.

Par pārspīlētu prasību uzskatām arī kvalificēšanai konkursam nepieciešamo 14 miljonu kilometru nobraukumu iepriekšējo trīs gadu periodā. Faktiski tikai Rīgas satiksme un Rīgas mikroautobusu satiksme atbilst šim kritērijam. Atzīmēšu, ka visu reģionālo vietējo un starppilsētu pārvadājumu maršrutu kopējais tīkls ir 85 miljoni kilometru. Liepājas autobusu parks gadā vidēji nobrauc 12 miljonus, ieskaitot pilsētas un starppilsētu maršrutus. NORDEKA gadā nobrauc ap 13 miljoniem kilometru. Tāpēc, lai kvalificētos konkursam, mums nācās apvienoties ar NORDEKU un iesniegt konkursam vienotu piedāvājumu. Arī par šo aspektu iesniedzām sūdzību, un mūsu sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojs ir apmierinājis. Pakāpeniski konkursa nolikums pilnveidojas un kļūst par likumam atbilstošu dokumentu.

- Saprotu, ka vēl norit strīds par konkursa nolikumu, bet laika ir pavisam maz - uzvarētājam jāpagūst pasūtīt nepieciešamos mikroautobusus un veikt vēl virkni laika ietilpīga darba, lai jau 2018. gada 1. maijā varētu uzsākt pilnvērtīgu pakalpojuma sniegšanu.

- Laika tiešām ir ļoti maz. Tāpēc mēs kā pretendents esam ieinteresēti pēc iespējas ātrāk pabeigt iepirkumu un sākt rīkoties, lai varētu izpildīt visas konkursa nolikumā paredzētās prasības. Uzsveru, nolikumam ir jābūt atbilstošam likumam un jānodrošina visiem pretendentiem vienādas iespējas.

Atbilstoši nolikumam esam saņēmuši un iesnieguši apstiprinājumu, ka Liepājas autobusu parkam ir iespēja piesaistīt finansējumu 170 jaunu mikroautobusu iegādei un aprīkošanai.

- Cik liela ietekme ir neregulārajiem jeb nelegālajiem pārvadātājiem, kuri faktiski veic pasažieru pārvadājumus, bet tas tiek definēts kā ekskursijas un tamlīdzīgi?

- Manuprāt, šiem pārvadātājiem ir ļoti liela ietekme uz kopējo pasažieru pārvadājumu sistēmu, jo, no vienas puses, tiek atņemti pasažieri un samazinās apgrozījums oficiālajiem pārvadātājiem, no otras puses, arī valsts budžetā netiek maksātu nodokļi.

Pasažieru pārvadājumu izmaksas balstās uz trim vaļiem - transporta, degvielas un darbaspēka. Zemās izmaksas ļoti bieži tiek sasniegtas, izvairoties no nodokļa nomaksas darbaspēkam, tajā skaitā arī darba un atpūtas režīma neievērošana, kā arī transporta kvalitātei un drošībai netiek pievērsta tāda uzmanība, kā to prasa valsts pasūtījuma izpilde, nav arī veikta pasažieru apdrošināšana, nav saņemts sertifikāts, iegādāta licence un veiktas citas darbības, kas oficiālajam pārvadātājam ir obligātas un prasa papildu izdevumus. Jāatzīmē, ka nelegālie pārvadātāji dodas reisā tikai tad, ja visas vietas ir izpārdotas, savukārt mēs nodrošinām reisu paredzētajā laikā neatkarīgi no pasažieru skaita un rentabilitātes. Esam novērojuši, ka sliktos laika apstākļos pieaug mūsu pasažieru skaits - tas nozīmē, ka nelegālie pārvadātāji atsakās braukt sliktos ceļa apstākļos. Oficiālie pārvadātāji sniedz augsta līmeņa pasažieru pārvadājumus jebkuros laika apstākļos.

***

AS Liepājas autobusu parks, kuras darbība aizsākās 1945. gadā, ir lielākais autobusu pārvadājumu sniedzējs Kurzemē un viens no vadošajiem pasažieru autotransporta pakalpojumu sniedzējiem Latvijā.

Uzņēmuma mērķis ir kļūt par līderi pasažieru pārvadājumu un transporta nozares pakalpojumu sniegšanā Latvijā.

AS Liepājas autobusu parks regulāro pasažieru pārvadājumu jomā nodrošina Liepājas pilsētas autobusu satiksmi, reģionālos vietējos (rajona) pārvadājumus un starppilsētu maršrutus uz Rīgu, Jūrmalu, Ventspili, Talsiem, Kuldīgu, Jelgavu, Bausku, Ogri.

2016. gadā Liepājas autobusu parks attīstībā investējis 2,1 miljonu eiro

Tajā skaitā iegādāti:

6 rajona maršrutu tīkla autobusi MB Sprinter - 414,6 tūkstoši eiro

3 starppilsētu autobusi MB Intouro - 571,5 tūkstoši eiro

8 rajona maršrutu tīkla autobusi ISUZU NOVO - 783,2 tūkstoši eiro

3 maršrutos Centrs-1 pārvadājumiem Pierīgā autobusi MB Sprinter - 182,3 tūkstoši eiro

Kā arī pārbūvēti un uzstādīti kondicionieri esošajiem rajona autobusiem - 95,2 tūkstoši eiro, un 70 tūkstoši eiro ieguldīti uzņēmuma attīstībā, (remontdarbnīcu iekārtās, alkometru iegādei un video novērošanas un maršrutu tablo uzstādīšanai.