Latvijā: Repšes ēna pār autoceļiem 16 komentāri
 
Latvijā

Repšes ēna pār autoceļiem

 
F64

Nakts. Autobuss. Ceļotāji snauž. Garais mājupceļš no Eiropas tuvojas beigām. Un tad autobuss sāk kratīties pa grambām, plaisām un bedrēm. «Dzimtene! Beidzot drīz būsim mājās,» pasažieri mostas, izberzē acis un sāk caur tumsu censties saskatīt mīļās Latvijas ciematu aprises. Lietuvā šoseja bija gluda kā biljarda galds, bet tūlīt aiz robežas Latvijā pat velns ar džipu var kaklu nolauzt.

Nu labi, šis stāsts pašlaik jau ir mazliet novecojis, jo pats kaunpilnākais autoceļa posms starp Jelgavu, Eleju un Lietuvas robežu ir savests kārtībā, tomēr kopumā Latvijas autoceļi ir un paliek nožēlojami. Tas neko labu par valsti neliecina, neskubina kādus ārvalstu investorus domāt par biznesu Latvijā, kaitē tranzītam un tirdzniecībai. Sliktu ceļu dēļ izceļas avārijas. Slikta satiksme atstāj atpalicībā laukus. Un vēl visādas nelaimes rodas.

Nav jau gan arī tā, ka nekas nebūtu darīts - ir uzbūvēts Saulkrastu apvedceļš, ir ceļš no Kokneses uz Rīgu, vasarās iznāk gaidīt sastrēgumos ceļu remontu dēļ, par ko patiesībā būtu jāpriecājas, nevis jāšķendējas, taču ar to ir par maz. Normālu, attīstītu valsti autoceļu kārtības ziņā Latvija tik un tā vēl neatgādina.

Kas vainīgs? Kāpēc līdzekļu autoceļiem hroniski pietrūkst? Ir taču miljonu miljoni iegrūsti šķembās un asfaltā no Eiropas Savienības fondu naudām.

Bija tā, ka tālajā 2003. gadā pie varas bija savdabīgais premjers Einars Repše, kurš visu gribēja darīt, pārraudzīt, uzraudzīt un lemt pats. Sajūsminātas publikas aplausiem skanot, viņš likvidēja nīstās valsts uzņēmumu padomes un vēl visu ko likvidēja un izveidoja. Viņš likvidēja speciālos budžetus, to skaitā arī Autoceļu fondu, jo bija svēti pārliecināts, ka visur sēž blēži, kas perina pret viņu sazvērestības. Bet, ja pastāv kaut kādas naudas summas, kuras viņš nevar ietekmēt un pārdalīt, tad tādi speciālie budžeti bija jāizsvēpē.

Autoceļu fonds gan nebija nemaz tik nesaprotama būšana, bet konkrētas naudas summas, kas radās no akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Tas taču visnotaļ loģiski, ka autovadītāji pērk degvielu, par to tiek samaksāts akcīzes nodoklis, un tādā veidā braucēji samaksā par to, lai viņiem būtu labi ceļi, kur braukt. Ceļu nozare bija apmierināta, jo zināja, ka nākamajā gadā būs finansējums, ka var plānot darbu kādam laikam uz priekšu. Pēc šīs sistēmas izjaukšanas nākamajos gados akcīzes nodokļa ienākumi ieslīdēja kopējā budžetā, un politiķi tad izdarījās tā, kā nu kurā brīdī šķita pareizi - lāpīja veselības, pensiju caurumus, kaut ko atmeta arī ceļu būvei, citkārt nožņaudzās vai aizmirsa piešķirt nepieciešamās summas. Tādā garā tas turpinās šobaltdien. Cik premjeru un satiksmes ministru kopš 2003. gada nav nācis un gājis! Cik reižu nav vērtēts, spriests, solīts Autoceļu fondu atjaunot! Repšes laika zīdaiņi jau ir izstiepušies porziņģiskā augumā, un drīz viņiem sāks augt ūsas, Repšes Jaunais laiks sen ir vecs un vēsture. Turpināt vainot Repšes kādreizējo voluntāro lēmumu par ceļu slikto stāvokli jau būtu tā kā traģikomiski. Sanāk, ka vesels bars viņa pēcnācēju - premjeri un ministri - ir sviedraini cīkstējušies ar Repšes ēnu, bet šobaltdien nav to dabūjuši uz lāpstiņām. Nav bijis satiksmes ministra, kurš uz jautājumu, vai vajag atjaunot Autoceļu fondu, neatbildētu, ka vajag. Pirms trim gadiem Vienotība un ZZS pat parakstīja apņemšanos par Autoceļu fonda atjaunošanu 2015. gadā, bet pienāca 2015. gads, un apņemšanās kaut kur izčibēja.

Pagājušajā gadā valdībai atkal bija jāgudro par autoceļiem, kas beidzās ar protokollēmumu, ka Autoceļu fonds netiks atjaunots kā speciālais budžets, tomēr moži tika paziņots, ka ceļiem tiks iedalīts vairāk naudas no budžeta. Valsts autoceļu fonds gan ir ierakstīts autoceļu likumā, bet ir palicis patukša čaumala, jo likumā paredzētie 80 procenti no dīzeļdegvielas akcīzes ieņēmumiem tam gāja secen.

Titāniskā cīņa pret pagātnes premjera rēgu nav galā un nebeigsies - pēc ilgiem un izmisīgiem biedrības Latvijas ceļu būvētājs lūgumiem un pēc bijušā satiksmes ministra, deputāta Anrija Matīsa ierosinājuma Saeima vakar lēma uzdot valdībai līdz nākamā gada 1. jūlijam apstiprināt plānu finansējuma palielināšanai Valsts autoceļu fondam. Taču diezin vai gludie vācu un dāņu ceļi Latvijā būs rītdien ap brokastlaiku. Nākamā gada budžetā kaut kādai īpašai palielināšanai naudas nav, finansējuma kāpums notiks nākamībā un pakāpeniski, bet vārds «pakāpeniski» var nozīmēt ilgi. Nav aiz kalniem brīdis, kad Eiropas naudas dzīres būs galā, bet autoceļu finansējums grib ēst visu laiku - šodien, rīt, parīt. Ar joni nāk virsū 13. Saeimas vēlēšanas. Kādas vēl visādas jezgas neizcelsies! Kas būs pie varas pēc gada? Kurā prioritāšu saraksta desmitniekā paliks autoceļi? Diezin vai pat pareģis Eižens Finks to uzminētu.

Jāsāk bažīties, vai Repše tiešām nebūs kādas naidīgas citas planētas emisārs, kurš lido ar žiroplānu virs Latvijas ceļiem un ar mākslīgo intelektu veic diversijas un sabotāžas, lai valdībai atņemtu rīcībspēju. Kā citādi lai izskaidro visu dīvaino, kas ar ceļiem ir noticis un notiek?

Komentāri [16]
#
Jaapsis 26.novembris 2017 16:47 atbildēt
Nedod dievs, ja savulaik kāda pašvaldība ceļu fonda naudu izlietoja pašai pašvaldībai labāk zināma ceļa posma remontam, nekā tas bija paredzēts plānā. Tūdaļ kāra pie lielā zvana, uzlika soda naudas, lika atmaksāt no pašvaldības budžeta ceļa fonda izlietoto naudu. Repšes valdība kritan 2004.gada 9.03. Kāpēc Krautmanim , rakstot par ceļa fondu šodien, nebūtu labāk atcerēties tās valdības, kas nav izdalījušas ceļiem pietiekami budžeta līdzekļus, atbilstoši valdības uzdevumam par valstiski nozīmīgas infrastruktūras uzturēšanu. Auguļis jau ir ministrējis vairākus sasaukumus, bet naudas ceļiem kā nav tā nav.Nosaukums "Autoceļu fonds" jau nerada naudu. Tā ir jāatrod tāpat budžetā, sauc kā gribi..Vai tad, 2017.gada budžetu pieņemot, nevarēja tos deputātu kvotās izķēzītos 28 miljonus, kuru lielākā daļa netiks apgūta šogad (piemērs 1,68 miljonu atkārtota iebīdīšana 2018.gada budžetā Jēkabpils un Valmieras stadionu rekonstrukcijai, kas bija ieplānota kvotās uz 2017.gadu) izlietot gan medicīnas gan ceļu finansēšanai. Kučinskim ar Ozolu svarīgāk bija atbalstīt savējos no Ventspils un citur pirms pašvaldību vēlēšanām.
 
#
ēna ir stulbums 26.novembris 2017 9:00 atbildēt
arī jaunie ceļi kā grāvji, malas augstākas
 
#
Komentēšana ir liegta – CENZŪRA.nra.lv 25.novembris 2017 13:12 atbildēt
> nra.lv administratīvajiem izpildfunkcionāriem (u.c. taml. nožēlojami juridiski profāniem "biogaļas izstrādājumu atkritumiem")

=======

Latvijas Republikas SATVERSME.

VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības
...
89. VALSTS ATZĪST UN AIZSARGĀ CILVĒKA PAMATTIESĪBAS saskaņā ar šo Satversmi, LIKUMIEM un Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem.

90. Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības.

91. Visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas BEZ JEBKĀDAS DISKRIMINĀCIJAS.

100. IKVIENAM IR TIESĪBAS UZ VĀRDA BRĪVĪBU, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. C.E.N.Z.Ū.R.A ir AIZLIEGTA.

=======

Ir sacīts: "Likuma nezināšana (un, īpaši jau, pat nevēlēšanās zināt) neatbrīvo no LIKUMĪGĀS ATBILDĪBAS."
 
#
Deja Vū 24.novembris 2017 11:16 atbildēt
Tātad Autoceļu fonda iespējamā nauda jau sadalīta.
 
#
Nja 24.novembris 2017 10:51 atbildēt
Repše ir labākais, kas mums šajā lemberggrupējuma sagrābtajā valstī pagaidām ir bijis.
 
#
oze » Nja 24.novembris 2017 18:49 atbildēt
arī es uzskatu, ka Repše ir īsts Valstsvīrs un blakus nestāv pat VVF!
 
#
taa vins ir » Nja 25.novembris 2017 19:05 atbildēt
Latvijaa vienigais valstsviirs bija Cakste. Paareejie ir mazie cilveecini, kas klausa ieteikumus.
 
#
kastroļgalvjiem » Nja 26.novembris 2017 8:09 atbildēt
aplaupījis Latviju, uzlikdams sev algu 12000 latu, kad vairums pat 100ls nesaņēma, bet galvenais iznīcināja Latvijas ekonomiku 1992.gada oktobrī ar naudas reformu simtiem tūkstošus Latvijā pataisot par nabagiem - degt un nesadegt šim nelietim ellē par Latvijas bērniem, kuru vecāki strādāja un nesaņēma algu! Kur atskaite par aizvestajiem 4 vagoniem naudas? Kur zelts? un beigās aizlaidās uz alpiem. cienīt žurku, kura pamet grimstošu kuģi (Latviju bez bērniem? )
 
Skatīt visus 16 komentārus >
Pievienot komentāru
Vārds *
Komentārs *
 
Custom creative templates for DoubleClick for Publishers