Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā \ Izglītība & Karjera

Rīgas Valsts tehnikumā mācības reālā darba vidē

PALIEK DARBĀ. Liela daļa audzēkņu pēc darba vidē balstītu mācību apguves turpina strādāt nozares uzņēmumos © Publicitātes foto

Vairākās Eiropas Savienības valstīs pastāv duālās izglītības sistēma. Latvija, ņemot vērā duālās izglītības īstenošanas praksi, izveidoja jaunu profesionālās izglītības apguves formu – darba vidē balstītas mācības, kas dod iespējas profesionālās izglītības iestādēm sadarbībā ar uzņēmumiem elastīgāk īstenot profesionālās izglītības programmas, atbilstoši individuālam mācību plānam.

Darba vidē balstītas (DVB) mācības ir profesionālās izglītības forma, kurā jaunietis vismaz pusi no mācību laika apgūst reālā darba vidē, teorētiskās zināšanas - gan profesionālās izglītības iestādē, gan praksē uzņēmumā. Līdz ar pieaugošu nepieciešamību pielāgot profesionālo izglītību reālajām darba tirgus vajadzībām darba vidē balstītu mācību un māceklības veidu ieviešana ir kļuvusi par vienu no Eiropas Savienības valstu prioritātēm profesionālās izglītības jomā.

2013. gadā Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija uzsāka pilotprojektu, lai attīstītu darba vidē balstītas mācības, pieaicinot profesionālās izglītības iestādes ar augšupejošu pieeju atbalstīt šo projektu uz brīvprātības pamata. Ir sācies jau ceturtais gads, kad profesionālās izglītības iestādes īsteno šādu mācību pieeju, kas ir ļoti liels atspaids un pozitīvs guvums pašam izglītojamajam - audzēknim, jo, aizejot darba vidē balstītās mācībās uzņēmumā, izglītojamais iepazīstas tuvāk ar profesiju un viņa priekšstats un profesionālās prasmes veidojas un stabilizējas daudz agrāk nekā tad, ja audzēkņi praksē dodas pēdējos kursos.

Rīgas Valsts tehnikumā, kopš tas iesaistījies Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas aizsāktajā pilotprojektā, lai attīstītu darba vidē balstītas mācības, ir notikuši vairāki semināri, kas veltīti aktualitātēm šajā jomā. 2017. gada 24. janvārī tehnikuma Praktisko mācību centrā notika starptautisks seminārs, kas veltīts darba vidē balstītu mācību aktualitātēm starptautiskās konferences «Baltijas Māceklības alianse inovatīvai profesionālajai izglītībai» ietvaros.

RVT direktore Dagnija Vanaga uzsvēra, ka arī uzņēmēji kļūst aizvien aktīvāki un ieinteresētāki DVB mācību attīstībā. Latvijas Poligrāfijas uzņēmumu asociācijas izpilddirektore Ieva Bečere atzīmēja, ka liela daļa audzēkņu pēc darba vidē balstītu mācību apguves turpina strādāt nozares uzņēmumos. SIA NEMO īpašniece Inga ZemdegaGrāpe kā darba devēju pārstāve pasvītroja nepieciešamību pēc izglītotiem un profesionālam darbam motivētiem jauniešiem. Ar pozitīvu pieredzi darba vidē balstītu mācību realizācijā dalījās Inta Bērente, Kaspars Studāns un RVT audzēkne Katrīna Elizabete Sīle. Tehnikuma Krāslavas teritoriālās struktūrvienības audzēknes skolotājas Rutas Zambares vadībā demonstrēja jaunākos audzēkņu darinātos tērpus.

DVB mācību forma ir Eiropas Savienībā atzīta par vienu no labākajiem veidiem, kā motivēt audzēkni iesaistīties profesionālajā izglītībā, kā veicināt jauniešu nodarbinātību un nodrošināt izglītības atbilstību darba tirgus prasībām.

Rīgas Valsts tehnikumam ir izveidojusies veiksmīga sadarbība arī ar VācijasBaltijas Tirdzniecības kameru Igaunijā, Latvijā, Lietuvā (AHK), ar kuras partnerību tiek realizēts VETnet projekts, kura mērķis ir ieviest duālās sistēmas elementus profesionālajā izglītībā.

2016. gada rudenī Rīgas Valsts tehnikumā diplomus ar kvalifikāciju «Loģistikas darbinieks» saņēma jaunieši, kuri 1,5 gadu laikā izglītības programmu apguva kā darba vidē balstītas mācības - trīs dienas nedēļā devās uz skolu un divas dienas nedēļā mācījās uzņēmumā. Kā stāstīja viena no absolventēm Kristīne Tišanova, mācības papildina darbu uzņēmumā un otrādi, te veidojas atgriezeniskā saite par apgūto, zināšanas, prasmes un iemaņas nostiprinot praksē. Rīgas Valsts tehnikuma Drukas un mediju tehnoloģiju nodaļā šobrīd DVB mācību procesā iesaistīti 60 jaunieši.

Pirmie šī projekta rezultāti jau iedvesmo visas iesaistītās puses - gan izglītības iestādi, gan uzņēmumus, gan arī pašus topošos jaunos speciālistus.