Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

KARJERAS STĀSTS: Vēlas lauzt stereotipus par stīvu darba vidi bankā

PIESKATA UZŅĒMUMA ASINSRITI. «Personālvadības profesionālis ir cilvēks, kas pieskata uzņēmuma asinsriti: gādā, lai uzņēmumā strādā īstie cilvēki un radītā vide veicina talantīgu profesionāļu aizrautību un degsmi sasniegt rezultātu,» skaidro Luminor Personāla un kultūras vadītāja Andželika Berga © F64

Andželikai Bergai ir 25 gadu pieredze personālvadībā. Viņa ir pārliecināta – šobrīd, kad cīņa par talantiem ir sīva un atrast vajadzīgos darbiniekus nav vienkārši, ieguvēji būs tie darba devēji, kas būs gatavi iekāpt darba ņēmēja kurpēs, domāt par darbinieka personīgām un profesionālām interesēm atbilstošu, mūsdienīgu darba vidi, jo it īpaši jauno paaudzi neuzrunā strikti noteikts darba laiks vienmuļā birojā bez profesionāliem izaicinājumiem.

Andželika pati nesen ir pievienojusies Luminor komandai un ir apņēmusies mainīt pieņēmumus par banku kā stīvu, formālu darbavietu un grib bankā iedzīvināt mūsdienīgu darba vidi.

Sevi iepazīst brīvprātīgo darbā

Andželika stāsta, ka darbs personālvadībā noteikti neietilpa viņas nākotnes plānos, mācoties vidusskolā. Viņai bija vēlme apgūt apģērbu dizainu. Tas arī izdarīts, turklāt paralēli jaunās profesijas apguvei viņa kā brīvprātīgā iesaistījās dažādās jauniešu nevalstiskajās organizācijās. Un tieši brīvprātīgais darbs atvēra viņai acis, saprotot, ka nevis savs radošais potenciāls jārealizē modes pasaulē, bet tieši darbā ar cilvēkiem, jo tas patiešām Andželiku aizrāva. Līdz ar šo atklāsmi viņa uzsāka studijas Latvijas Universitātē, izzinot sociālo darbu un sociālo pedagoģiju un paralēli studijām sākot strādāt personālatlases uzņēmumā. Tā arī aizsākās Andželikas ceļš personālvadības

pasaulē. Jāpiebilst, ka viņa ieguvusi arī maģistra grādu biznesa vadībā Stokholmas Ekonomikas augstskolā.

Lai mirdzētu acis, jāmaina vide

«Strādājot personālatlases uzņēmumā, mans pienākums bija meklēt darbiniekus Swedbank (tolaik Hansabankas) komandai. Pēc kāda laika banka piedāvāja arī man pašai pievienoties viņu komandai. Tā kā banku biju jau iepazinusi, piedāvājumam piekritu,» atceras Andželika. Swedbank viņa guva gruntīgu darba rūdījumu 15 gadu garumā - šo darbavietu Andželika dēvē par šā brīža nopietnāko profesionālās dzīves skolu. Viņa Swedbank strādājusi gan par atlases speciālisti, vēlāk - personāla konsultanti, personālvadītāju. «Tika piedzīvota gan ekonomikas augšupeja, gan lejupslīde, kas deva iespēju īstenot dažādas personālvadības funkcijas,» norāda Andželika.

Tā kā viņai nepatīk ilgstoši atrasties rimtā komforta zonā un vienkārši pieskatīt darba procesus, kas strādā kā pulkstenis, ko izdevies 15 gadu laikā precīzi noregulēt, Andželiku pārņēma sajūta, ka ir laiks doties tālāk. «Saka, ka no darba iet prom vadītāja dēļ. Taču tas nav attiecināms uz manu izvēli. Strādājot Swedbank, man patiešām bija profesionāli un īpaši vadītāji, vienkārši 15 gadu laikā jutu, ka esmu sevi izsmēlusi šajā bankā, un, lai iegūtu jaunu enerģijas lādiņu, lai cilvēkam atkal iemirdzētos acis, ir jāmaina vide, jāpieņem jauni izaicinājumi,» skaidro Andželika. Viņa nolēma korporatīvo vidi nomainīt pret brīvāku darba vidi, kur nav izteikti birokrātijas un formalitāšu labirinti. Viņa pievienojās savstarpējo aizdevumu platformai TWINO, kur Andželika sevi veiksmīgi un pamanāmi pierādīja, strādājot komandā pie darba devēja tēla izveidošanas un darbinieku iesaistīšanas aktivitātēm.

Jaunajiem cita izpratne par darbu, kultūru tajā

«Kopā ar kolēģiem domājām, kā radīt uzņēmuma kultūru, mūsdienīgu darba vidi, kas būtu atraktīva un saistoša nozares profesionāļiem. Principā, par šo jautājumu būtu jādomā ikvienam darba devējam (zinot, ka darbiniekus nav vienkārši atrast) - kā sevi prezentēt potenciālajiem darba ņēmējiem, lai viņi gribētu uzņēmumā strādāt,» norāda Andželika.

Un viens no atslēgvārdiem ir izveidot mūsdienīgu darba vidi, kas ir viens no Andželikas izaicinājumiem savā jaunajā darbavietā (šā gada martā viņa pievienojās Luminor vadības komandai, ieņemot Personāla un kultūras vadītājas amatu Baltijā).

«Lielās organizācijās, tostarp bankās, nereti ir smagnēja, formāla darba vide, ko veido noteikti procesi, procedūras, politikas. Taču darba tirgū arvien vairāk ienāk jaunā paaudze, kas negrib stīvu un formālu, bet gan dzīvu, atraktīvu, neformālu, mūsdienu talantiem piemērotu darba vidi. Un mans mērķis ir šādu vidi radīt. Protams, tas nav dažu nedēļu, mēnešu darbs, es to saredzu kā trīs līdz piecus gadus ilgu ceļojumu. Uzdevums nav viegls, bet ļoti interesents. Jebkuram personālvadības profesionālim, lai piesaistītu un motivētu darbiniekus, manuprāt, mūsdienās ir arvien vairāk jādomā par to, kas īsti ir vajadzīgs darba ņēmējam, kā viņu ieinteresēt, ir jāspēj iekāpt darba ņēmēja kurpēs. Vispirms gan ir jānodefinē, kāda ir mērķauditorija - potenciālie darba ņēmēji, un tad var analizēt viņu paradumus, intereses un vajadzības. Piemēram, jauniešus, uz rezultātu orientētus cilvēkus uzrunā elastīgs darba grafiks, nevis astoņu stundu gara darba diena, saista attālinātas darba iespējas. Viņi grib paši domāt, grib rīcības brīvību, radīt ko paliekošu, ietekmēt procesus, viņi nevēlas tikt ielikti rāmjos, kā ir jāstrādā. Rāmji nogalina radošumu, aizrautību. Protams, banka ir regulēta vide, ir prasības, kas ir jāievēro, bet ir lietas, procesi, kas var notikt daudz elastīgāk. Tāpat kādam patīk strādāt individuāli, bet cits komfortablāk jūtas, strādājot komandā. Tam visam jāpievērš vērība. Vieglāka jāpadara arī lēmumu pieņemšana.»

Neliela kadru mainība nav peļama

Viņa uzsver, ka rutīna apslāpē darba prieku, bet jauni izaicinājumi attīsta cilvēku, atgriež viņā darba sparu, tāpēc darba devējiem jārēķinās, ka profesionāļi vienā darbavietā, visticamāk, nestrādās visu savu darba mūžu. «Trīs līdz pieci gadi, un cilvēks, ļoti iespējams, mainīs darbavietu, jo talanti ir lojāli savai darbības jomai, nevis konkrētam darba devējam. Taču neliela kadru mainība nav nekas peļams - ir vērtīgi, ka komandā ik palaikam ienāk jaunie, ar svaigu skatījumu, idejām. Bet, kā jau minēju, jaunos vieglāk piesaistīt būs tiem, kas piedāvās potenciālajiem darbiniekiem saistošu darba vidi. Jāpiebilst, ka mūsdienīga darba vide nozīmē arī iejusties darbinieka ādā, tādējādi padarot viņa darba dzīvi uzņēmumā ērtāku.»

Andželika uzskata, ka vairs nedarbojas pieeja - visiem vienāds labumu grozs un atalgojums. Proti, jauniešiem var nešķist aktuāla veselības apdrošināšana, tā vietā viņi vairāk novērtētu, piemēram, Spotify, Netflix abonementu vai savu interešu attīstības iespējas, mācības online vidē, atbalstu projektos ārpus uzņēmuma, atlaižu programmu no sadarbības partneriem (izdevīgākus nosacījumus) un protams, uzņēmuma organizētus pasākumus. Tāpat elastīgākai jābūt pieejai, domājot par darba samaksu. «Kādēļ cilvēkam, kas darbu var izdarīt trīs dienās, jāmaksā tāds pats atalgojums, kā darbiniekam identiskā amatā, bet kurš to pašu paveic trīs stundās? Ir jāsasaista sniegums, rezultāti ar atalgojuma mainīgo daļu, lai celtu darba produktivitāti.»

Plašs darbalauks

Katrā ziņā Andželikai darbalauks plašs, lai iepriekšminētās vēsmas pamazām ieviestu Luminor. «Man pašai šobrīd ļoti interesanti ir veidot darba devēja tēlu, ņemot vērā uzņēmuma vīziju (banka kļūs par tehnoloģiju uzņēmumu ar bankas licenci), - domāt, kādu kultūru vajag ieviest uzņēmumā, kādus cilvēkus gribam savā komandā, kādu vidi radīt.»

Andželika norāda, ka bankā savā pulkā noteikti grib redzēt enerģiskus cilvēkus, kas gatavi izaicināt līdzšinējo pieeju, kas grib un var ieviest pārmaiņas, būt patstāvīgi. «Ja cilvēks vēlas stabilu, nemainīgu, vidi, Luminor nebūs viņa īstā vieta. Šeit ir ļoti izaicinoši strādāt. Jā, darbs nav vienkāršs, bet tas man patīk, jo tas veicina profesionālo un personīgo izaugsmi,» akcentē Andželika.

***

Brīvais laiks

Andželika savu brīvo laiku dažādo ar vairākām aktivitātēm:

• tuvs ir aktīvs dzīvesveids (skriešana, joga un treniņi),

• jauna enerģija tiek gūta, ķerot fotomirkļus, eksperimentējot virtuvē, organizējot draugiem un kolēģiem pārsteigumus,

• labprāt viņa iesaistās tīklošanās pasākumos, kur var satikt jaunus cilvēkus.