Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā

Jauna darbinieka atrašana var ilgt pat vairākus mēnešus

© F64/attēlam ir ilustratīva nozīme

Atrast savai komandai jaunus darbiniekus – tas patiešām kļūst arvien izaicinošāk, turklāt, kā norāda Neatkarīgās uzrunātie uzņēmumu pārstāvji, darba meklētāji ir kļuvuši prasīgāki, kā arī vietējiem darba devējiem daudzos amatos jākonkurē ar ārvalstu uzņēmējiem, kas spēj piedāvāt lielāku atalgojumu.

Lai uzņēmēji nezaudētu modrību

BTA Personāla vadības departamenta direktore Laura Zabarovska stāsta, ka uzņēmumā Latvijā šobrīd strādā 495 darbinieki, bet «līdz ar uzņēmuma darbības paplašināšanos esam atvēruši jaunas darba vietas, un jau pavisam drīz mums būs vairāk nekā 500 darbinieku. Galvenokārt meklējam speciālistus jaunatvērtajos klientu darījumu centros.»

BTA darbiniekam ir jābūt vērstam uz komunikāciju, aizrautīgam, atbildīgam, spējīgam izrādīt iniciatīvu. «Vairākās amatu grupās iepriekšējai pieredzei nav būtiskas lomas, mums ir attīstīta darbinieku apmācības sistēma, visu par un ap apdrošināšanu un ne tikai esam gatavi palīdzēt apgūt,» norāda L. Zabarovska.

Viņa teic, ka salīdzinoši ātrāk brīvās vakances izdodas aizpildīt reģionos. «Rīgā un tuvējā apkārtnē darba iespējas ir lielākas, līdz ar to šeit vakanču aizpildīšanā ieguldām salīdzinoši vairāk enerģijas. Konkurence darba tirgū ir pietiekami izteikta, lai uzņēmēji nezaudētu modrību un ieguldītu jaunos personāla vadības risinājumos un attīstībā. Darba meklētāji ir kļuvuši prasīgāki un drosmīgāki. Jaunā paaudze lielākoties ir nepārtrauktos ideālās darbavietas meklējumos,» novērojusi L. Zabarovska.

Svarīgs mikroklimats darbā

Lai arī atalgojumam nenoliedzami ir būtiska loma darbinieku piesaistē un noturēšanā, tomēr arvien lielāka nozīme darbinieku motivācijas palielināšanai ir mikroklimatam un iekšējai komunikācijai. «Darbinieki vēlas tikt sadzirdēti, iesaistīties dažādu jautājumu risināšanā, saņemt atgriezenisko saiti. Darbiniekiem ir svarīgi sajust īstu komandas garu, ne tikai pildot amata pienākumus, bet arī ārpus darba neoficiālā gaisotnē komandas saliedēšanas un izklaides pasākumos. Uzsākot darbu BTA, jaunais darbinieks piedalās adaptācijas lekcijā, kurā uzsveram darbinieka amata nozīmi, to, ka uzņēmuma panākumu atslēga ir mūsu katra ieinteresētība kopējo mērķu sasniegšanā un ka, atbildīgi ieguldot darbu, sasniedzot konkrētus kritērijus un attīstot kompetenci, darbiniekam tiks dota iespēja veidot karjeru uzņēmuma iekšienē. Tāpat turpinām iesākto un strādājam pie dažādu motivācijas programmu pilnveidošanas. Jau līdz šim paveiktajam ir jūtama atdeve, un ar prieku varam teikt, ka naudu esam nevis iztērējuši, bet veiksmīgi ieguldījuši, ko apliecina darbinieku apmierinātības pētījuma rezultāti. Arvien vairāk darbinieku atzīst, ka atalgojuma sistēma ir taisnīga un skaidri saprotama, novērtē jaunās centrālā biroja telpas, BTA piedāvātās apmācību un sevis pilnveidošanas iespējas, iesaka citiem pievienoties BTA komandai,» teic L. Zabarovska.

Novērtē draudzīgas attiecības

Arī Tilde meklē papildspēkus. «Tā kā uzņēmums aug un attīstās visās mūsu darbības jomās - grāmatvedības, finanšu un personāla vadības risinājumi, valodu un balss tehnoloģijas, tulkošana un lokalizācija, terminoloģija un zināšanu pārvaldība - mums pastāvīgi nepieciešami jauni kolēģi dažādās pozīcijās. Aicinām darbiniekus gan mārketinga, gan pārdošanas, gan programmēšanas darbos un arī citos pētniecības un tehniskos amatos.

Darbinieku atlasē, protams, vērtējam kandidāta profesionālās zināšanas, pieredzi, prasmes un iemaņas, bet lielākais izaicinājums ir novērtēt potenciālā kolēģa motivāciju un vērtības, kas saskanētu ar uzņēmuma vērtībām un kultūru. Tā kā Tilde ir salīdzinoši neliels uzņēmums, attiecības starp kolēģiem ir ļoti ģimeniskas. Jau vairākus gadus pēc kārtas iekšējās aptaujās par darba vidi visaugstāko vērtējumu saņem tieši attiecības ar kolēģiem. Darbs Tildes birojos trijās Baltijas valstīs ir ļoti dinamisks un novatorisks gan tradicionālajās darbības jomās, gan arī jomās, kas saistītas ar pasaules līmeņa valodu tehnoloģiju pētniecību, izstrādājot risinājumus dabīgās valodas teksta un balss apstrādē, dialoga sistēmu (botu) veidošanā, mašīntulkošanā, kas saistītas ar mākslīgā intelekta izmantošanu. Tādējādi potenciālajos kolēģos mēs īpašu uzmanību pievēršam iniciatīvai, interesei par tehnoloģijām un vēlmei mācīties,» skaidro Tildes personāla direktors Aksels Minders.

Cīņa par talantiem saasinās

Pagājušajā gadā Tildei pievienojušies 14 jauni kolēģi, kas ir lielākais pieaugums pēdējo piecu gadu laikā. «Nevarētu teikt, ka tās bijušas vienkāršas atlases. Dažas no tām prasījušas pat vairākus mēnešus. Konkurence par spējīgiem darbiniekiem kļūst arvien izteiktāka un visaptverošāka. Atsevišķos amatos mēs konkurējam ne tikai Latvijas darba tirgū, bet arī starptautiskā mērogā. Starptautiski uzņēmumi Baltijā atver gan filiāles, gan klientu atbalsta centrus un aicina darbiniekus strādāt par atalgojumu, kas ir ievērojami augstāks nekā darba samaksa vietējā tirgū. Tas rada arvien nopietnāku konkurenci, un cīņa par talantiem saasinās,» secina A. Minders.

Uz jautājumu, vai piesaistīt un noturēt var vien ar atalgojumu vai tam ir otršķirīga loma, viņš atbild: «Būtu naivi domāt, ka cilvēki strādā tikai par algu, tomēr nevar teikt, ka atalgojums ir nenozīmīgs faktors. Atalgojuma nozīmība ir atšķirīga un individuāla. To nosaka vēlme un spēja nodrošināt konkrētu dzīves kvalitāti un piederību konkrētām sociālām grupām - vai varam atļauties to, ko atļaujas mūsu draugi, mums svarīgie cilvēki.

Brīdī, kad atalgojuma līmenis ļauj mums apmierināt šīs vajadzības, daudz svarīgāki kļūst citi aspekti - vai darbs, ko daru, ir interesants, aizraujošs, jēgpilns? Vai man ir iespējas personīgai izaugsmei un attīstībai? Vai mani apmierina un iedvesmo darba vide? Protams, kandidāti un esošie darbinieki raugās uz šiem jautājumiem atšķirīgi. Esošajiem darbiniekiem uzņēmuma personāla politika un piedāvātās iespējas ir zināmas un skaidras, bet ārējiem kandidātiem tas bieži vien ir lēciens mazpazīstamos ūdeņos. Šādā situācijā cilvēkam vienkāršāk fokusēties uz atalgojumu.»

Finanšu sektora algas varētu pieaugt par 5%

Arī finanšu nozarē, tāpat kā citās, ir jūtams kvalificēta darbaspēka trūkums, atklāj AS ABLV Bank Personāla nodaļas vadītāja Dace Rūķīte-Kariņa. «Nav bezizejas, bet kvalitāti, kādu pieprasām no potenciālajiem jaunajiem kolēģiem, atrast ir grūti. Mūsu gadījumā jautājums nav arī par darba samaksu, jo darbinieki ir apmierināti, novērtē mūsu stabilitāti un uzņēmumu, kuru tie pārstāv.»

Dace Rūķīte-Kariņa nepiekrīt vispārpieņemtajam viedoklim, ka darba meklētājiem noteicošais faktors ir tikai darba alga: «Nereti svarīgāka ir drošības izjūta un stabilitāte. Finanšu sektors jau gadiem veic atalgojuma pētījumus, lai saprastu situāciju darba tirgū un attiecīgi reaģētu uz notiekošajām pārmaiņām. Nevar teikt, ka algas tiktu indeksētas katru gadu, bet to pārskatīšana notiek regulāri.» Viņa arī norāda, ka šogad finanšu sektora darba algu pieaugums varētu būt 5-6%.

Dace Rūķīte-Kariņa arī norāda: «ABLV Bank darbinieku atalgojumā tiek izmantoti dažādi finanšu instrumenti, kas stiprina drošības izjūtu un palielina darbinieku motivāciju. Piemēram, daļa no darbinieku prēmijas tiek ieguldīta subordinētajās obligācijās vai uzkrājošajā dzīvības apdrošināšanā, kas potenciāli palielina viņa ienākumus ilgtermiņā, veidojot papildu stabilitāti nākotnē.