Latvijā: Zbigņevs Stankevičs: Cilvēku izbraukšana ir grēku sekas 7 komentāri
 
Latvijā

Zbigņevs Stankevičs: Cilvēku izbraukšana ir grēku sekas

 
Mārtiņš ZILGALVIS, F64 Photo Agency

Arhibīskapa Zbigņeva Stankeviča uzruna Aglonas svētku vigīlijas dievkalpojumā 2017. gada 14. augustā.

Dārgie svētceļnieki un Radio Marija klausītāji!

Augusts mūsu zemes ticīgajiem ir saistīts ar šo svētvietu, tāpēc daudzu cilvēku uzmanība šodien ir pievērsta Aglonai. To apliecina kaut vai fakts, ka pie manis pēdējo divu nedēļu laikā ir vērsušies desmit dažādu mediju pārstāvji, lūdzot intervijas par Aglonu un svētceļojumu. Svētceļojumi uz Aglonu esot sākušies jau 18. gs. Šeit mēs pagodinām Dievu Jaunavā Marijā, caur kuru Viņš mūs uzrunā un ir darījis patiešām lielas lietas. To izsaka arī skaistās garīgās dziesmas par Dievmāti, kuras izskan Aglonas svētkos. Piemēram, Sentēvu Māra un Baznīcas Māte. Šī dziesma ir liecība tam, kā saplūst kopā nacionālais un kristīgais. Šo vienotību starp tautisko un katolisko parasti izsaka arī skaistie dalībnieku taututērpi svētku procesijā.

Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšana ir vieni no vissenākajiem Jēzus Mātes svētkiem. Senajā Rietumu Baznīcā Jaunavas Marijas nāvesdiena un Viņas uzņemšana debesīs tika svinēta atsevišķi, proti - 18. janvārī un 15. augustā, bet kopš 6. gs. - vienā dienā, 15. augustā. Kopš senlaikiem tie ir bijuši lielākie ar Dievmāti saistītie Baznīcas gada svētki. Šajā dienā daudzos apvidos, arī Latvijā, svētī zāles un ziedus, jo Mariju bieži salīdzina ar lauku puķi, ielejas liliju un smaržīgu rozi pavasara dienā. Puķes ar savu smaržu iezīmē Jaunavas Marijas tikumu aromātu. Zāļu svētīšana saistās arī ar leģendu, kura vēsta, ka svētie apustuļi, atverot Dievmātes kapu, tur neatrada mirstīgo miesu, bet tikai smaržīgus ziedus un puķes.

Aglonas bazilikā virs galvenā altāra mūs uzlūko Dievmātes Brīnumdarītājas svētbilde, kas jau vairākus gadsimtus ir Marijas klātbūtnes zīme mūsu zemē. Par gleznas tapšanas laiku uzskatāms 17. gadsimts, bet gleznas «oriģināls» ir 14. gs. tapusī Traķu Brīnumdarītājas Dievmātes glezna, kuru 1382. gadā Bizantijas ķeizars Emanuēls II uzdāvināja Lietuvas lielkņazam Vitautam, kad tas pieņēma kristietību. Tātad Aglonas Brīnumdarītājas Dievmātes gleznas pirmparauga izcelsme rodama Bizantijā, līdz ar to arī gleznā manāma Austrumu ikonu darināšanas maniere, bet tās detaļās, piemēram, Marijas apmetņa izkārtojumā, jau pamanāma Rietumu baroka stila ietekme. Aglonas Dievmātes svētglezna tātad ietver sevī ekumenisku elementu, un tā ir arī tilts starp Lietuvu un Latviju.

Uz svētgleznas zelta fona izceļas tronī sēdošās Marijas tēls. Dievmāte uz labā ceļgala tur Bērnu Jēzu. Ikonā zelts nozīmē dievišķo gaismu, kas dāvā dzīvību. Saskaņā ar pareizticīgā teologa Pāvila Florenska domu ikona ir ar krāsām uzrakstīts Dieva vārds. Ikona ir neredzamās klātbūtnes redzamā zīme un logs uz mūžību. Logs, caur kuru mēs varam ieraudzīt dievišķo realitāti. Ikonā attēlotās personas ir iegremdētas šajā dievišķajā pasaulē, ir ar to caurstrāvotas un padara to klātesošu un redzamu mūsu materiālajā pasaulē.

Dievmātes seja ir nopietna un reizē arī noslēpumaina, jo tā slēpj emocijas, tomēr no tās staro miers un svētība. Viņas dziļās acis šķietami veras tālumā, bet vienlaikus tās ir vērstas arī uz dievlūdzēju, ar kuru viņa vēlas nodibināt kontaktu. Svētgleznā Marija netur Jēzu uz savas labās rokas, kā tas ierasts Austrumu ikonogrāfijā, bet gan maigi pieskaras Viņa plecam, tā virzot Jēzu tuvāk dievlūdzējam. Šis Marijas rokas žests atklāj, ka viņa aicina mūs tuvoties Jēzum un vēlas, lai mēs atklātu un pazītu Jēzu, kurš ir vienīgais cilvēka Pestītājs.

Kreisajā rokā savas sirds augstumā Dievmāte tur sarkanas rozītes zaru ar trim ziediem. Rozes zieds simbolizē gan Kristus moceklību, gan Baznīcu kā Dieva mīlēto tautu, savukārt rozes ērkšķi - to, ka šī tauta ir grēka ievainota. Gleznā redzamā Bērna Jēzus skatiens un arī Viņa kreisā roka ir vērsti uz Dievmātes turēto rozes ziedu, kas nozīmē Jēzus īpašo mīlestību pret Baznīcu.

Bērns Jēzus tērpts sarkanā, ar zeltu apdarinātā tunikā, kas apzīmē Viņa dievišķību. Uz ceļiem Viņš tur Svēto Rakstu grāmatu. Uz tās vāka ir lasāmi trīs burti - HIS - saīsinājums no trim latīņu vārdiem Iesus Hominum Salvator (Jēzus cilvēku Pestītājs).

  • 1 / 3
  • >
Komentāri [7]
#
Skolnieciņš [Latvijas skaudības dievība] 17.augusts 2017 11:17 atbildēt
Dogma neko labu nedod.Kristietība takš arī vardarbīgi ienāca. Tagad to dara "jaukie" džihādisti. Viņus pagaidām vajā vietējās Eiropas valstu varasiestādes, kamēr džihādisti nav islamizējuši Eiropu, tikmēr viņus vajā kā teroristus. Tā musulmaņi pamazām grib savu islāmu uzpiest citiem. Ja vel Jahvem ir sakāpis galvā, tad Alaham ir jau sen širmis aizvēries. Tas pavisam grib personību nosprostot vairs nejau rāmjos, bet būrī. Tjipa ne 2D, bet jau 3D cietums. Ja raugās no egregoru teorijas viedokļa. Tad šie čaļi aktīvi tagad uzdzīvo. Un viņi jau dzīvo savu dzīvi neatkarīgi no cilvēces. Kā saka, ābramisko reliģiju čaļi šeit ir uzkundzējušies. Bet vainas apziņu iespiest taitai nav labi, kā arī attīstīt sabiedrībā mazvērtības kompleksus. Ja jau kristieši būtu labiņie, nabadzības šeit nebūtu. Tad sanāk, ka nabagi un pabiras Jahvem interesē liktens līmenī. Nežēlīgs čalis. Iebiedēt cilvēkus ir slikti. Un vēlāk atņemt viņu brīvo gribu un godu. Pasauli ir jāuzlabo savādāk. Mani uztrauc šis nevienlīdzības bezdibenis. Liekas itkā šeit būtu stingras sociālās šķiras. No lejas pacelties virs vidējā līmeņa ir teju neiespējami. Mani kā ex.trūcīgo personu tas biedē. Bet tapat esmu mazturīgs. ©Skolnieciņš 1999-bezgalība :-(
 
#
priecājos ka 16.augusts 2017 9:14 atbildēt
zbigņevs atzīst arī latviešu dievību māru ,tas ir solis pareizā virzienā.
 
#
DIEVTURIS 16.augusts 2017 8:54 atbildēt
Visos laikos un visaam valdiibaam klanaas taa saucamie kristieshi. ne vaarda par to, ka bijushie komunjakas, valsts izzadzeeji pie varas, juku laikos meesli uzpeld virspusee.
 
#
prieks! 16.augusts 2017 8:28 atbildēt
skolnieciņ Tu šo to zini un, galvenais, domā!
 
#
Skolnieciņš 16.augusts 2017 6:50 atbildēt
"Es atsūtīšu jums iepriecinātāju, tad Viņš pārliecinās pasauli par grēku, taisnību un tiesu" kāda na+uj tiesa? Tad Jahvem galvā ir bišķu sakāpis. Viņa ego ir tik liels, ka grib aiz savām kompetencēm iet. Tārāk cilvēcīgi ir tie kriestietības galvenie, viņi pēc domāšanas takš cilvēka līmenī. Iebaidīt, piedraudēt, apsolīt idilli un pasaku. Kāpēc Tu nestrādā Maximā un nenes naudu savam sapnim-kristietībai? Kāpēc pieņem ziedojumus? Man kā trūcīgajam neko neziedoja. Pat pašvaldība sākumā neko negribēja, jo teica: "Laukos visi tādi.". A, jums parsuģestiju dod naudu? Par ko? Par demagoģiju? #ateisms
 
Skatīt visus 7 komentārus >
Pievienot komentāru
Vārds *
Komentārs *
 
Custom creative templates for DoubleClick for Publishers