Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā

LAU uzsāk dubultās virsmas apstrādi uz Pierīgas ceļiem

TŪRISMS. Arī ceļu sakārtošana un braukšanas komforta uzlabošana ir viens no veidiem, kā veicināt tūrisma industrijas attīstību Latvijā. Protams, prioritāte ir un paliek vietējie iedzīvotāji un uzņēmēji © Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Otrdien Latvijas autoceļu uzturētāja (LAU) Rīgas ceļu rajona meistari veica 2 kilometrus gara posma dubultās virsmas apstrādi uz autoceļa V84 Inčukalns–Kalējbūņas, kas savienos šī ceļa divus asfaltētā ceļa posmus. Kopumā LAU dažādās Latvijas vietās, dažādos ceļa posmos šovasar šo tehnoloģiju paredzēts izmantot, apstrādājot 60 kilometrus ceļu, no tiem aptuveni 9 kilometri ir Rīgas ceļu rajona pārziņā.

Virsmas apstrādes darbi pie Inčukalna ir pirmie Pierīgā, savukārt kopumā vairāk nekā puse no plānotajiem 60 kilometriem jau ir ieguvuši jaunas segas, galvenokārt Latvijas reģionos.

NEATŠĶIR. Nespeciālists diezin vai atšķirs ceļu ar dubulto virsmas apstrādi no asfalta, taču atšķirība ir būtiska - arī pēc virmas apstrādes ceļš saglabā grants ceļa statusu, taču bez putekļiem, ar labāku saķeri un mazākiem uzturēšanas izdevumiem / Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Minēto ceļu intensīvi vasarā izmanto tūristi, jo pie tā atrodas vairāki tūrisma objekti, piemēram, Linezers jeb karsta kritene - ezers, kurš laiku pa laikam vienkārši pazūd, Mežmuižas avoti, Černausku dižozols un citi. Pieņemot lēmumu veikt tieši šī ceļa posma virsmas apstrādi, tika ņemta vērā virkne faktoru, tajā skaitā jau pieminētais tūrisms, kā arī pašvaldības un iedzīvotāju vēlmes. Bituma un šķembām dubulti apstrādātā virsma nespeciālistam izskatās kā asfalts, taču tā ir pavisam cita tehnoloģija, un arī pēc šādas apstrādes ceļš saglabā grants ceļa statusu. Savukārt tā uzturēšanas izmaksas ir daudz zemākas - nav nepieciešama sistemātiska ceļa planēšana, turklāt komfortablus braukšanas apstākļus vieglāk nodrošināt gan ziemā, gan vasarā. Ceļš gan nav tik izturīgs kā asfalts, bet pamatproblēmu - putekļu rašanos - šī metode atrisina.

DIENAS LAIKĀ. «Divus kilometrus garo ceļa posmu esam ieplānojuši apstrādāt vienas dienas laikā. Nenoliedzami, ka ir ieguldīts liels darbs, lai viss noritētu raiti - lai laikus tiktu pievestas šķembas un bituma emulsija, lai uz vietas būtu visa nepieciešamā tehnika,» skaidro Ivars Munkens / Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Dubultās bituma emulsijas un šķembu virsmas kalpošanas laiks atkarībā no autotransporta kustības intensitātes, laika apstākļiem ziemā un citiem faktoriem vidēji ir 4 līdz 5 gadi. Tad vēlams apsekot ceļu, veikt bojāto vietu remontu un uzklāt vēl vienu bituma emulsijas un šķembiņu kārtu. Speciālisti lēš, ka šāda virsmas apstrāde, runājot tikai par pašu virskārtu, ir apmēram trīs reizes lētāka nekā asfaltēšana. Precīzu cenu nosaukt nav iespējams, jo jāņem vērā katra ceļa stāvoklis, plānotā intensitāte un attiecīgi tai nepieciešamie ceļa pamatnes sagatavošanas darbi. Uz lielākas intensitātes ceļiem rentablāk tomēr ir likt asfaltu, savukārt uz zemas intensitātes vietējās nozīmes ceļiem dubultās virsmas apstrādes tehnoloģija sevi pilnībā attaisno.

AR ATBILDĪBU. Novērojumi liecina, ka ceļinieki strādā ar lielu atbildības izjūtu. Lai arī ceļš no rīta jau bija mitrināts un sagatavots bituma uzliešanai un šķembu uzbēršanai, saulainais laiks un vējš strauji izžāvēja grants segumu, tāpēc, lai precīzi ievērotu virsmas apstrādes tehnoloģisko procesu, ceļu atkārtoti mitrināja, jo grants segumam nepieciešams optimāls mitrums, lai pie tā labāk pieķertos bitums / Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

LAU Rīgas ceļu rajona direktors Ivars Munkens stāsta: «Visi darbi tiek veikti esošā LAU deleģēšanas līguma finansējuma ietvaros, kas paredzēts ceļu uzturēšanai. Faktiski pie šī ceļa posma sakārtošanas sākām strādāt jau pagājušajā sezonā. Vispirms tika sakārtota ūdens novadīšanas sistēma un ceļam uzbērta ap 10 centimetru bieza dolomīta šķembu virskārta. Šopavasar ceļu greiderējām, papildus uzbērām šķembas vietās, kur tas bija nepieciešams. Šodien ceļš tika greiderēts un veltņots, kā arī mitrināts, lai izveidotu līdzenu grants segumu, kā arī nodrošinātu labāku bituma emulsijas saķeri ar pamatkārtu. Tad ceļu nosmidzina ar bituma emulsiju, kam seko šķembu kārta. Tālāk ceļu noveltņo un atkārto bituma emulsijas un šķembu, bet šoreiz jau smalkāku, uzbēršanu. Atkārtoti ceļš tiek noveltņots un ir gatavs braukšanai.»

Pēc ceļa apstrādes konkrētajā ceļa posmā apmēram uz divām nedēļām tiek noteikti ātruma ierobežojumi, kamēr piebraucas šķembas, kuras, ātri braucot, var lidot pa gaisu un sabojāt transporta līdzekļus. Ja, apsekojot ceļu, divu nedēļu laikā visas šķembas nav pielipušas, liekās tiek noslaucītas.

Virsmas apstrāde ir pozitīva arī ar to, ka iespējams izmantot vietējos būvmateriālus - Latvijā ražotas šķembas. Latvijā līdz šim ar dubultās virsmas metodi ir apstrādāti vairāk nekā 250 kilometri ceļu. Pirmie ar dubulto virsmu apstrādātie grants ceļi jau tiek ekspluatēti aptuveni astoņus gadus, praksē pierādot savu ilgtspēju. Līdzšinējā pieredze liecina, ka iedzīvotāji, kuru māju tuvumā uz grants ceļiem ir veikta virsmas apstrāde, ir apmierināti.