Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā

Ceļa zīmēm nepieciešami dārznieki

APZAĻUMOTS STOP. Jūrmalā pa Tirzas ielu braucošajiem te jādod ceļš Raiņa ielas braucējiem. Bet kā lai to zina, ja zīme kokos ieaugusi © Ekrānšāviņš no avīzes

Šīs vasaras mitrajā un remdenajā klimatā viss aug griezdamies – tik labi, ka daudzviet ceļa zīmes aizaugušas. Labi vēl, ja tas draudētu tikai ar apmaldīšanos, bet notiek arī avārijas.

Rīdziniekam Artūram tā gadījās pašā Līgo dienā. Braucis pa Jūrmalu, Kauguriem: «Priekšā nebija nekādu šķēršļu, un pēdējā brīdī aiz kupla koka zara pamanīju STOP zīmi.» Nākamajā mirklī no kreisās puses viņa automobilī ietriecās pa galveno ceļu braucoša mašīna. Trieciens bija tik spēcīgs, ka pat uzmeta Artūra auto uz ietves. Maz gan ticams, ka mašīna brauca ar atļautajiem 20 kilometriem stundā, bet - kurš gan to izmērīs. Apdrošinātāji vēlāk abas atzina par neremontējamām. Ja Raiņa un Tirzas ielas krustojumā STOP zīmes nebūtu, darbotos labās rokas princips un priekšroka būtu Artūra vadītajai mašīnai. Ceļu policisti zaļajā lapotnē ieaugušo zīmi nofotografēja, taču pastāvošo satiksmes organizāciju neatceļ nedz lapas, nedz sniegs ziemā. Sodu par satiksmes negadījuma izraisīšanu Artūram uzlika, taču to vismazāko - 30 eiro. Un arī apdrošinātāji samaksāja pēc pilnas programmas. Vienam OCTA, otram KASKO.

Taču šis gadījums nav nekāds izņēmums, jo slikti redzamas ceļa zīmes ir uz daudziem ceļiem un ielām. Šo problēmu aktualizējis autoklubs LAMB, aicinot šoferus ziņot par aizaugušām ceļa zīmēm to apsaimniekotājiem - pašvaldību satiksmes dienestiem, uzņēmumam Latvijas Valsts ceļi. Rakstīt un sūtīt attēlus. Bet, ja adresātu nevar atrast - sūtīt uz epastu lamb@lamb.lv, un tālāk jau biedrība pati pārsūtīs vēstījumu atbildīgajām institūcijām.

LAMB prezidents Juris Zvirbulis skaidro: «Ja ir aizaugušas tādas ceļa zīmes kā «Dodiet ceļu» un «Iebraukt aizliegts» vai citas aizlieguma un brīdinājuma zīmes, autovadītājs, iespējams, to nepamanīs, un var notikt smags satiksmes negadījums. Spēkrats negaidīti izbrauc uz galvenā ceļa, un notiek sadursme.» Tieši tā notika Artūra gadījumā. Bīstama esot arī informatīvo norāžu aizaugšana: «Pirms slikti redzamām ceļa zīmēm autovadītājs ir spiests samazināt ātrumu, lai censtos tās saskatīt, tomēr, ja neizdodas, seko maldīšanās pa pilsētu, meklējot pareizo virzienu. Tās laikā autovadītājs var izraisīt vai nokļūt ne vienā vien satiksmes negadījumā, jo braucējs ir stresa situācijā pazaudējis orientieri un var sākt veikt manevrus, kas rada risku uz ielas, piemēram, kādas negaidītas un nevajadzīgas pārkārtošanās, apgriešanās vai ko citu.»

Turklāt, ja autovadītāji neizmanto navigācijas ierīces vai programmas, viņiem lielās, zilās, informatīvās ceļa zīmes ir vienīgais palīgs, lai atrastu pareizo braukšanas virzienu un ceļu. «Un galu galā, ja ceļa zīme ir izvietota, tā ir jāredz!» rezumē J. Zvirbulis.