Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā

Gaidām ziemu ar gāzi no Klaipēdas

MIGLA IR, BET IZKLĪST. Daba parūpējās, lai sašķidrinātās gāzes terminālis Klaipēdas ostā 25. maijā atgādinātu topošo Baltijas gāzes tirgu: jā, vēl ne pilnīgi skaidrs, kā tas darbosies, bet skaidrs, ka darbosies © Arnis Kluinis

Tiek darīts viss iespējamais, lai jau šogad nodrošinātu dabasgāzes sūknēšanu no sašķidrinātās gāzes izkraušanas termināļa Klaipēdā uz krātuvi Inčukalnā un tad atkal atpakaļ.

Paldies Lietuvas vēstniecībai Latvijā un uzņēmumam Klaipēdas nafta par iespēju ciemoties uz sašķidrinātās gāzes pārkraušanas kuģa Independence Klaipēdas ostā. Šis kuģis pēc piestāšanas 2014. gada oktobrī netālu no Lietuvas krasta jau trešo gadu palicis uz vietas, toties caur kuģi izplūduši vairāk nekā divi miljardi kubikmetru dabasgāzes, kas atbilst apmēram pusei gan no termināļa tehniskās jaudas, gan no pašreizējā dabasgāzes patēriņa gadā ne tikai Lietuvā, bet visā Baltijā.

To, protams, nevarēja gaidīt un prasīt, lai terminālis uzreiz sāktu strādāt ar savu maksimālo jaudu. Vajadzēja rēķināties kaut vai ar to, ka Latvijas dabasgāzes tirgus Lietuvas piegādātājiem bija slēgts līdz šā gada 3. aprīlim, kā to noteica līgums starp Latvijas valsti un Krievijas gāzes piegādātāju Gazprom. Pašlaik līgums zaudējis spēku un lietuvieši drīkstēja iezīmēt arī Latvijas karogu savu gāzes piegāžu areāla vizualizācijā. Juridiski šādu piegāžu vēl nav, lai gan tehniski šī gāze Latvijā bijusi pa ceļam uz Igauniju. Visticamāk, ka līdz šā gada beigām arī Latvijā atradīsies Lietuvas gāzes tirgotāji un lietotāji.

Līdz šim lietuvieši ir bijuši galvenie virzītāji Baltijas vienotā dabasgāzes tirgus lozungam. Tas saprotams, jo viņiem jāatpelna savai Independence, t.i., patstāvībai vai neatkarībai izdarītie ieguldījumi. Gāzes pieņemšanai nepieciešamajās būvēs savā ostā viņi ieguldījuši apmēram 100 miljonus eiro un par kuģi nomu maksā 50 miljonus eiro gadā. Šīs naudas atgūšanai tika noteikts, ka Lietuvas enerģētikas kompānijām jāpērk vismaz 20% no sava kopējā gāzes patēriņa par cenu, kas ietver termināļa būves un uzturēšanas izmaksas. Jo lielāks būs caur Independence izplūdušās gāzes daudzums, jo vieglāk būtu segt ieguldījumus terminālī. Šāda mērķa sasniegšanai lietuvieši pasteidzās izveidot dabasgāzes tirdzniecības biržu GET Baltic, kurā mīļi gaidīti gāzes pircēji no Latvijas un Igaunijas.

Lietuvieši uztur spēkā versiju, ka Independence atpelna sevi ar to, ka piespiedusi Gazprom pazemināt Lietuvai piegādātās gāzes cenu pēc tam, kad Lietuvā jau 2015. gadā beidzies iepriekšējais līgums par gāzes piegādi no Krievijas. Nonākšana Klaipēdas ostā deva iespēju saņemt apliecinājumu no ostā strādājošās kuģu būvētavas darbiniekiem, ka gāzes cena pēdējos gados tiešām esot jūtami pazemināta viņiem kā privātpersonām.

***

Fakti par Independence

• Kuģa formā 2014. gadā uzbūvētais terminālis ir 294 metrus garš, 46 metrus plats un 47 metrus augsts; kuģa iegrime ir 12,6 metri;

• sašķidrinātās gāzes ietilpība kuģī ir 170 000 kubikmetru;

• sašķidrinātajai gāzei tiek uzturēta -160 oC temperatūra;

• terminālis gada laikā spēj uzņemt tik daudz gāzes, ka tā pēc iztvaicēšanas aizņemtu četrus miljardus kubikmetru;

• caur Independence Lietuva un Igaunija saņēmušas kopā 0,5 miljardus kubikmetru gāzes 2015. gadā un 1,3 miljardus - 2016. gadā; šā gada darba minimums noteikts 1,1 miljarda, vēlāk - 1,6 miljardu kubikmetru apjomā;

• šogad Independence gāzei jānonāk Latvijā, vēlāk arī Somijā un Polijā;

• Independence spēj gāzi ne tikai uzņemt un iztveicēt, bet arī sašķidrinātā veidā pārliet mazākos gāzvedējkuģos.