Ceturtdiena, 28.marts

redeem Ginta, Gunda, Gunta

arrow_right_alt Latvijā

ŅEM VĒRĀ: Telefona lietotāji būs jābrīdina par dārgiem zvaniem

© F64

Pieaugot sūdzībām par augstiem telefona rēķiniem, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) izstrādājusi noteikumus, kas liks sakaru operatoriem brīdināt savus klientus, ja viņi būs piezvanījuši uz telefona numuru, par kuru var tikt iekasēta augstāka maksa. Šobrīd izveidojusies absurda situācija, kad atsevišķu sakaru operatoru klientiem piezvanīt uz ASV ir lētāk nekā uz konkurenta tīklu tepat Latvijā.

SPRK Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktors Andris Virtmanis stāstīja, ka regulators kopš gada sākuma saņēmis daudz sūdzību no iedzīvotājiem, kad viņi, zvanot, piemēram, uz poliklīniku vai kādu citu ārstniecības iestādi, vēlāk ir saņēmuši desmitiem eiro lielu rēķinu par šiem zvaniem. Taču tas nebūt nenozīmē, ka ārstniecības iestāde būtu ieviesusi maksas zvanus. Tas šajā gadījumā ir bijis atkarīgs no paša klienta izvēlētā sakaru operatora un tarifu plāna. Zvanot uz vienu un to pašu numuru, viena operatora klientam par sarunu nekas nav papildus jāmaksā, bet citam - par minūtes sarunu (vai pat gaidīšanu, ja visi operatori ir aizņemti) no 7 līdz 60 centu minūtē. Ja saruna (vai gaidīšana) ilgst desmit minūšu, tad pie rēķina var tikt pieskaitīti 0,70 līdz seši eiro par vienu šādu zvanu.

A. Virtmanis uzsver, ka šobrīd sakaru operatori var brīvi noteikt tarifus atkarībā no izmaksām un citiem apsvērumiem. SIA Latvijas mobilais telefons tarifs Brīvība ļauj bez papildu maksas zvanīt uz jebkuru numuru, savukārt, piemēram, Tele2 un Bite savos bezlimita sarunu tarifos bez papildu maksas piedāvā zvanīt tikai uz populārajiem tīkliem. Diemžēl nereti ārstniecības un citas iestādes par pakalpojumu sniedzēju ir izvēlējušās kādu no nepopulārajiem tīkliem, jo to piedāvājums ir bijis izdevīgākais. Diemžēl tas, kas ir izdevīgs uzņēmumam, ne vienmēr ir izdevīgs klientam, kas zvana uz šo uzņēmumu.

SPRK departamenta direktora vietnieks, Tīklu infrastruktūras nodaļas vadītājs Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks atklāj, ka šobrīd starpsavienojumu maksa starp operatoriem ir aptuveni 1,05 centi minūtē. Pārējais, ko klients samaksā par šādu starpsavienojuma zvanu, ir operatora virspeļņa, norāda A. Čerņakovs-Neimarks.

Viena no iespējām, kā izvairīties no papildu maksas, ir klientam noskaidrot, ko tieši paredz viņa izvēlētais tarifu plāns. Un, ja ir bieži jāzvana uz tāda tīkla numuriem, par kuriem tiek iekasēta papildu maksa, tad izvēlēties piemērotāku tarifu plānu vai operatoru. To, kādam tīklam pieder konkrētais numurs, var noskaidrot vietnē numuri.lv.

Ekrānšāviņš no avīzes

Taču, saprotot, ka ne vienmēr ir laika un iespējas noskaidrot numura piederību, pirms veikt zvanu, SPRK rosina noteikt, ka visiem sakaru operatoriem būs obligāti jābrīdina savi klienti par paaugstinātas maksas zvaniem ar balss paziņojumu, kas iekļauj sevī arī informāciju par zvana izmaksām. Šobrīd savus klientus par iespējamu papildu maksu jau brīdina Bite Latvija, atskaņojot suņa rējienu. Bite šo pakalpojumu ieviesa tieši pirms pieciem gadiem.

SPRK uzskata, ka brīdinājums būtu jāatskaņo tajos gadījumos, kad maksa varētu pārsniegt 2,1 eirocentu minūtē un par brīdinājuma atskaņojuma no klientiem nedrīkstētu iekasēt papildu maksu.

SPRK pārstāvji uzsvēra, ka operatoriem būs izvēle - samazināt tarifu zem šā sliekšņa vai investēt brīdinājuma sistēmas izveidē.

SPRK izsludinājusi šā jautājuma publisko konsultāciju līdz 15. maijam. Izmaiņas plānots ieviest no 2018. gada 1. janvāra.

***

Elīna Lidere, Latvijas mobilā telefona preses sekretāre:

- Kopš tarifu plāna Brīvība ieviešanas, LMT jau piedāvā klientiem brīvi zvanīt uz praktiski visiem tīkliem Latvijā bez papildu maksas. Turklāt tagad to var darīt arī visās citās Eiropas ekonomiskās zonas valstīs. Atšķirībā no citiem tirgus dalībniekiem LMT pakalpojumos nav atsevišķi izdalīti tikai populārākie tīkli, bet zvanus un īsziņas par vienu maksu var veikt uz pamatā visiem tīkliem Latvijā. Tādēļ LMT klientiem nav jādomā, kurš numurs ir populārajā un kurš nepopulārajā tīklā.

Marita Romanovska, Tele2 Klientu apkalpošanas departamenta direktore:

- Pēc Tele2 rīcībā esošajiem datiem, šādu zvanu mūsu tīklā ir salīdzinoši maz. Esam gatavi iesaistīties un vērtēt SPRK priekšlikumus, jo mums būtiskākais ir nodrošināt labākos risinājumus mūsu klientiem. Vēlos norādīt, ka Tele2 respektē klientu vēlmi zvanīt uz dažādiem pakalpojumu numuriem, bet jau piedāvājam risinājumus, lai pasargātu klientus no neplānotām izmaksām. Tele2 saviem klientiem, kas vēlas būt droši par savu rēķinu, piedāvā izmaksu kontroles rīku, kas ļauj kontrolēt visas izmaksas papildus pieslēguma ikmēneša maksai, kā arī ir iespējams noteikt limitu vai pilnībā bloķēt zvanus uz paaugstinātas maksas numuriem.

Lāsma Trofimova, Lattelecom sabiedrisko attiecību vecākā projektu vadītāja:

- Vienmēr esam ievērojuši spēkā esošās normatīvu prasības un turpināsim tās ievērot arī turpmāk. Komersantiem ir iespēja paust savu viedokli regulatora izsludinātās konsultācijas ietvaros, ko Lattelecom arī darīs. Spriest par neizstrādātu risinājumu ir pāragri.