Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Latvijā

Elektrotīkls Latvijā kļūst vieds

PĀRDOMĀTI. AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs Andis Pinkulis atklāj, ka viedo skaitītāju uzstādīšana notiek pakāpeniski, ar mērķi līdz 2023. gadam tādus uzstādīt visiem klientiem © Kaspars KRAFTS, F64 Photo Agency

Akciju sabiedrība Sadales tīkls, kas nodrošina elektroenerģijas piegādi vairāk nekā vienam miljonam klientu objektu, turpina uz digitālām tehnoloģijām balstīta viedā elektrotīkla attīstīšanu. AS Sadales tīkls valdes priekšsēdētājs Andis Pinkulis intervijā Neatkarīgajai stāsta par moderno tehnoloģiju attīstību elektroapgādes jomā un atklāj, kādas priekšrocības, pateicoties tīkla attīstībai, jau bauda jau aptuveni viena ceturtdaļa klientu.

- Viens no mūsu darbības mērķiem ir uz digitālām tehnoloģijām balstīta viedā elektrotīkla attīstība. Līdz ar tehnoloģiju attīstību pieaug mājsaimniecību un uzņēmumu prasības pēc augstas saņemto pakalpojumu kvalitātes, tostarp elektroenerģijas piegādes. Katra elektrības pārtraukuma minūte vai sprieguma svārstības ietekmē uzņēmumu darbību un sagādā neērtības iedzīvotājiem, tādēļ AS Sadales tīkls ikdienā veic apjomīgu tehnisko pasākumu kopumu, lai valsts elektrotīklu, kas sasniedz teju 95 tūkst. km, uzturētu drošā stāvoklī un savlaicīgi atjaunotu, savukārt klientiem elektroenerģija būtu viens no drošākajiem un uzticamākajiem resursiem.

AS Sadales tīkls ilgtermiņā ir izvirzījusi prioritātes, kas saistītas ar elektroenerģijas sadales sistēmas drošuma un kvalitātes paaugstināšanu, un viens no svarīgākajiem darbiem, ko uzņēmums mērķtiecīgi veic, ir viedā elektrotīkla attīstība.

Viedais elektrotīkls dod ieguvumus gan lietotājiem, gan arī mums, Sadales tīklam. Pirmkārt, tīkla digitalizācija ļauj mums strādāt efektīvāk. Tā dod iespēju ātrāk novērst bojājumus un panākt to, ka par bojājumu mēs uzzinām ātrāk, nekā mūs par to informē klients. Šobrīd, kamēr vēl nav pabeigta tīkla digitalizācija, dispečers par bojājumu zemsprieguma elektrolīnijā uzzina vien tad, kad klients par to ir informējis savu elektrības tirgotāju vai piezvanījis uz AS Sadales tīkls bojājumu pieteikšanas tālruni. Elektrotīklam kļūstot viedam, mēs varēsim būt proaktīvi. Respektīvi, par tīkla problēmām uzzināsim momentā un uzreiz arī varēsim sākt rīkoties, lai novērstu bojājumu. Tāpēc līdz ar viedo tīklu attīstību elektrības traucējumu problēmas tiks novērstas maksimāli īsā laikā un nereti pat pirms tam, kad klients ir uzzinājis, ka viņa prombūtnē ir bijušas problēmas ar elektrību. Par to liecinās vien īsziņa viņa mobilajā tālrunī.

Otrkārt, viedais elektrotīkls ļaus daļu darbu, ko pašlaik veic mūsu darbinieki, aizstāt ar sistēmas automātisku darbošanos. Tāda, piemēram, būtu automatizēta elektrotīkla bojājumu lokalizēšanas sistēma. Ja vidējā sprieguma tīklā notiktu kāds bojājums, tad šī sistēma pati, ņemot vērā šos apstākļus, pārslēgtu spriegumu uz rezerves elektrolīniju, lai klientiem maksimāli ātri atjaunotu elektroapgādi un mūsu darbinieki pēc tam varētu lokalizēt šo bojājumu. Turklāt sistēma aprēķinās optimālo veidu, lai to klientu skaits, kuriem šī bojājuma rezultātā nāktos atslēgt elektrību, būtu pēc iespējas mazāks. Pašlaik to dara dispečers, manuāli pārslēdzot līnijas. Turklāt, ja tas nav izdarāms no dispečeru punkta, tad to dodas darīt mūsu speciālists uz vietas. Viedajā tīklā mēs redzam ļoti lielas iespējas samazināt avārijas atslēgumu laiku, jo mums vajadzēs mazāk laika, lai reaģētu uz bojājumu, lokalizētu un salabotu to.

Tāpat - ja klientam ir uzstādīts viedais elektroenerģijas skaitītājs, mūsu darbiniekam vairs nav reizi gadā jādodas to apsekot un salīdzināt rādījumus, jo to visu var izdarīt attālināti. Tāpat, ja klientam ir nepieciešamība elektrību uz laiku atslēgt, tad arī to var izdarīt attālināti. Iepriekšējās paaudzes skaitītāju gadījumā to uz vietas devās darīt mūsu darbinieks.

Viedie skaitītāji mums arī ļaus precīzāk plānot elektrotīkla attīstību, jo mēs zināsim, cik katrā konkrētā vietā ir ikstundas patēriņš un nepieciešamā jauda. Izejot no šīs informācijas, zināsim, kāda kopējā elektroenerģijas jauda nepieciešama konkrētā vietā, cik jaudīgu transformatoru uzstādīt utt.

Arī klientam viedais elektroenerģijas skaitītājs ir ievērojama priekšrocība. Galvenie ieguvumi ir tieši datu pieejamība par faktiski patērēto elektroenerģiju stundas, dienas un mēneša griezumā, kas ļauj elektrības patēriņu salīdzināt dažādos periodos un atrast elektrības zagļus, piemēram, bojātas vai neenergoefektīvas elektroierīces, kuru lietošanai nepieciešams liels elektrības patēriņš. Datu pieejamība ļauj mainīt arī elektrības lietošanas paradumus, kā arī redzēt, kāds ir elektrības patēriņš, piemēram, klienta prombūtnes laikā.

- Kad tā būs realitāte?

- Uz viedo elektrotīklu ejam pakāpeniski. Jau šobrīd operatīvais darbs tiek veikts, izmantojot vienotu datorizētu dispečervadības un ģeogrāfiskās informācijas sistēmu, kā arī pakāpeniski tiek ieviesti digitālā elektrotīkla elementi - bojājumu vietas uzrādītāji, attālināti vadāmi jaudas slēdži, kā arī jau pieminētie viedie elektroenerģijas skaitītāji, kas ne tikai uzskaitīs patērēto elektrību un attālināti nosūtīs datus uz kopējo sistēmu, bet jau šobrīd kalpo arī kā sensors, kas ziņo, ka viss ir kārtībā. Tiklīdz radīsies problēmas ar elektrības piegādi, informācija no viedā skaitītāja uzreiz nonāks sistēmā.

AS Sadales tīkls projektus un elektrotīkla attīstību ik gadu atzinīgi novērtē arī kaimiņvalstis, un AS Sadales tīkls lepojas, ka ir labi rezultāti starp Baltijas valstu sadales sistēmas operatoriem viedā elektrotīkla attīstībā, jo moderns un efektīvs elektrotīkls ne vien paaugstina elektroapgādes drošumu un kvalitāti lietotājiem, bet arī veicina tautsaimniecības attīstību.

- Cik tālu esat tikuši ar viedo skaitītāju ieviešanu?

- Līdz šim kopumā ir uzstādīti aptuveni 280 000 viedo skaitītāju, tas ir, viena ceturtā daļa no visiem skaitītājiem. Aktīvāk šim darbam pievērsāmies, sākot ar 2014. gadu. Šogad - ceturtajā viedo skaitītāju ieviešanas programmas gadā - plānojam nomainīt aptuveni 110 tūkstošus elektronisko skaitītāju uz gudrajiem. Šo programmu plānojam pabeigt 2023. gadā.

- Ņemot vērā viedā elektrotīkla ieguvumus gan klientiem, gan Sadales tīklam, kāpēc šī programma ir izstiepta 10 gadu garumā? Vai nevarētu visus skaitītājus nomainīt uzreiz viena vai divu gadu laikā?

- Šeit ir vairāki apsvērumi. Viena lieta, kas ietekmē skaitītāju nomaiņas intensitāti, ir tehnoloģiju cena. Jārēķinās, ka līdz ar viedajiem skaitītājiem ir jāuzstāda arī uztveršanas un pārraides iekārtas, jāinvestē tādas IT sistēmas izstrādē, kas spēj šos datus nolasīt un apstrādāt. Tehnoloģijas ar katru gadu kļūst lētākas. Šo četru gadu laikā viedo skaitītāju cenas ir samazinājušās par 40%. Tas nozīmē, ka, ja mēs visus skaitītājus būtu nomainījuši jau 2014. gadā, tad tas mums izmaksātu krietni dārgāk nekā šobrīd. Otrs aspekts šādai pakāpeniskai skaitītāju nomaiņai ir tas, ka ieviešanas intensitāti esam pieskaņojuši nepieciešamībai verificēt iepriekšējās paaudzes ierīces un to nomaiņai. Tas nozīmē, ka viedos skaitītājus plānveidīgi liekam tiem klientiem, kuriem ir jāmaina savu laiku jau nokalpojušie skaitītāji.

Šādu principu izvēlējāmies saimniecisku apsvērumu dēļ, proti, lai mums nebūtu jāmaina skaitītājs, kam verifikācija vai maiņa veikta pirms pāris gadiem. Tāpat viedos skaitītājus liekam vietās, kur notiek elektrotīkla rekonstrukcija.

- Varat atklāt, cik izmaksā?

- Klientiem par jaunajiem viedajiem skaitītājiem nav jāmaksā nekas. Visas investīcijas sedz uzņēmums, tie ir apmēram 5 miljoni eiro gadā. Arī pati skaitītāju nomaiņa klientam ir salīdzinoši vienkārša un ātra. Divas nedēļas pirms plānotās maiņas mēs informējam par to klientu un brīdinām, ka 20 minūtes būs elektrības pārtraukums. Noteiktajā dienā un laikā, pirms AS Sadales tīkls darbinieks uzsāk šo nomaiņu, viņš vēlreiz klientam visu izskaidro. Tad tiek kopīgi piefiksēts skaitītāja rādījumus, nomainīts skaitītājs un pieslēgta attālinātā nolasīšana. Klientiem piedāvājam arī atstāt bukletu, kurā ir izskaidrots, kas ir viedais elektroenerģijas skaitītājs un priekšrocības, ko tas dos. Un klienti to tiešam ir arī novērtējuši.

- Viedo skaitītāju priekšrocības uzreiz novērtē tie elektrības lietotāji, kuri izvēlējušies kādu no biržas produktiem.

- Mēs arī cenšamies klientiem, kuri izvēlējušies biržas produktus, uzstādīt viedos skaitītājus, jo viņiem ir svarīgi zināt patēriņu ik pa stundai, lai varētu iespēju robežās lietot elektrību tajās stundās, kad tā biržā ir vislētākā. Taču, ja skaitītājs vēl nav uzstādīts, bet klients vēlas pirkt elektroenerģiju biržā, viņš to var darīt un informāciju par tipveida ikstundas elektroenerģijas patēriņu iegūt sava tirgotāja vai AS Sadales tīkls klientu portālā est.lv.

Tāpat klienti, kuriem pagaidām vēl nav viedais skaitītājs, var sekmīgi izmantot biržas tarifu, zinot vien pāris pamatprincipus. Proti, vislētākā elektrība parasti ir nakts stundās, savukārt visdārgākā - darba dienas sākumā. Protams, jo lielāks elektrības patēriņš, jo lielākas iespējas ietaupīt. Taču iespēja ietaupīt uz elektrības rēķina, nemazinot dzīves kvalitāti, ir ne tikai izvēloties optimālo tarifu plānu vai elektrības tirgotāja piedāvāto produktu, bet arī sakārtojot elektrotīkla pieslēguma jaudu atbilstoši savam elektrības patēriņam, atsakoties no liekās jaudas. Daļa klientu jau to sekmīgi izmanto. Ik nedēļas saņemam aptuveni 300 iesniegumu par elektrotīkla pieslēguma jaudas samazināšanu, un līdz šim sava pieslēguma jaudu ir pārskatījuši aptuveni 40 000 klientu. Pēc skaita tās lielākoties ir mājsaimniecības, bet pēc apjoma, protams, juridiskas personas. Tāpat no pieslēguma, izvērtējot nepieciešamību, ir atteikušies aptuveni 7000 tā saukto tukšo pieslēgumu īpašnieki, tas ir, tādi, kuri gadiem neizmantoja elektroenerģiju savā objektā.

Tehnoloģijas attīstās ļoti strauji. Ja sākumā bija gadījumi, ka viedo skaitītāju darbu traucēja fona piesārņojums, piemēram, vecs televizors, ledusskapis vai mobilā telefona lādētājs, un mums vajadzēja domāt, kā šo problēmu risināt, piemēram, aprīkojot iekārtu ar speciāliem trokšņu slāpētājiem, tad tagad viedo skaitītāju jaunāko paaudzi vairs fona piesārņojums netraucē.

Ņemot vērā tehnoloģiju straujo attīstību, šobrīd arī grūti prognozēt, cik tālu tehnoloģijas būs evolucionējušas pēc 10 gadiem. Nav izslēgts, ka nākotnē notiks vairāku skaitītāju (piemēram, elektrības, ūdens, siltuma utt.) sinerģija, kur elektrības skaitītājs kalpos kā modems datu attālinātai nolasīšanai. Bet tas ir tālākas nākotnes jautājums.

- Vairākus iedzīvotājus, kuriem ir uzstādīti viedie elektrības skaitītāji, moka tagadnes jautājumi, piemēram, vai jaunā ierīce neuzskaita vairāk elektrības nekā vecā.

- Tas ir mīts. Gan elektroniskais, gan viedais skaitītājs elektrību uzskaita precīzi. Tiesa, atšķiras tas, kā uz skaitītāja ir redzams elektrības patēriņš. Ja iepriekšējās paaudzes skaitītājā griežas ripa, tad jaunajā mainās cipari. Ja elektrības patēriņš ir mazs, tad pirmajā gadījumā šķiet, ka ripa negriežas. Savukārt viedā skaitītāja gadījumā šo ciparu maiņa būs redzama.

Līdzīgi kā viedie skaitītāji, arī mūsu elektroierīces kļūst gudrākas, tās darbojas tā saucamajos gaidīšanas režīmos - mobilo tālruņu lādētāji, kas rozetēs atstāti visu diennakti, elektroniskie pulksteņi, televizori utt. Lai samazinātu šo iekārtu elektrības patēriņu, tās jāatslēdz no elektroapgādes pilnībā. Tādējādi var samazināt kopējo elektroenerģijas patēriņu līdz 20 kilovatstundām mēnesī.

Tāpat diezgan izplatīts mīts ir tas, ka klientam ir jāapmaksā elektrības patēriņš, ko rada ierīcē degošā lampiņa. Īstenībā tās ir tehnoloģiskās izmaksas, ko sedz uzņēmums. Tas, kas būtiski atšķir jauno skaitītāju no vecā, ir viedā elektroenerģijas skaitītāja drošība pret krāpšanos ar elektrības uzskaiti. Vecajiem skaitītājiem tika izmantotas visādas metodes, lai palēninātu ripas griešanos, bet jaunajās iekārtās šīs metodes nedarbojas.

- Vai nebaidāties no hakeriem, kas varētu ielauzties viedo skaitītāju sistēmā?

- Protams, ka tas ir AS Sadales tīkls darba kārtības jautājums. Tāpēc ļoti lielu uzmanību pievēršam IT jomai un elektrotīkla drošībai. Sistēmas izstrādātājiem prasām, lai tā būtu droša un visi dati tiktu kriptēti. Ukrainas gadījums, kad hakeri iejaucās elektroapgādes sistēmā Ivanofrankivskā, liecina, ka IT drošības pasākumus nekad nedrīkst novērtēt par zemu. IT un datu drošība ir mūsu ilgtermiņa aktivitāte un prioritāte.

***

UZZIŅAI

Viedo elektroenerģijas skaitītāju ieviešana un to plāns, tūkst.

Līdz 2014. gadam 15

2014. gads 50

2015. gads 65

2016. gads 150

2017. gads 110

2018. gads 110

2019. gads 120

2020. gads 120

2021. gads 120

2022. gads 120

2023. gads 120

*

Kopā 1100