Sestdiena, 20.aprīlis

redeem Mirta, Ziedīte

arrow_right_alt Latvijā

Par finanšu iestādēm sūdzas arvien vairāk

© F64

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) pērn par banku darbu saņēmusi vairāk sūdzību nekā iepriekšējā gadā. Daļa klientu bija neapmierināti ar banku veikto klientu anketēšanu un sadarbības pārtraukšanu gadījumos, kad klients nevēlējās atbildēt uz anketas jautājumiem.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Komunikācijas daļas sabiedrisko attiecību speciāliste Agnese Līcīte atklāja, ka par bankām pērn saņemta 161 sūdzība. «Visos gadījumos, kad klients ir sūdzējies par konkrētas bankas darbību, FKTK ir pieprasījusi bankai sniegt skaidrojumus par radušos situāciju. Izskatot 144 sūdzībās minēto, FKTK kredītiestāžu rīcībā nav konstatējusi Kredītiestāžu likuma un tam pakārtoto normatīvo aktu pārkāpumus, 12 sūdzībās minēto FKTK izmantos uzraudzības vajadzībām. Izskatot piecās sūdzības minēto, FKTK konstatējusi trūkumus kredītiestādes operacionālā riska pārvaldīšanā,» sacīja A. Līcīte.

Ievērojami mazāk - gan skaitliskā izteiksmē, gan arī salīdzinājumā ar 2015. gadu - FKTK saņēmusi sūdzības par apdrošinātāju darbu. 35 fiziskas personas un 7 juridiskas personas izteikušas pretenzijas par 12 apdrošināšanas sabiedrībām. Salīdzinot ar 2015. gadu, sūdzību skaits gan ir samazinājies.

«Pēc visu saņemto klientu sūdzību izskatīšanas FKTK ir pieprasījusi apdrošinātājiem sniegt skaidrojumus par radušos situāciju. Nevienā no sūdzībās minētajiem gadījumiem FKTK nav konstatējusi normatīvo aktu prasību pārkāpumus, par kuriem būtu piemērojamas Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā paredzētās sankcijas.

24 gadījumos klients un apdrošinātājs savstarpējos jautājumus ir turpinājuši risināt civiltiesiskā strīdā,» skaidroja A. Līcīte.

No visām par apdrošinātājiem saņemtajām sūdzībām 16 bijušas par AAS Balta. Piecas sūdzības saņemtas par AAS Baltikums Vienna Insurance Group, četras par AAS Baltijas Apdrošināšanas Nams, trīs par AAS Gjensidige Baltic. Par citām apdrošināšanas sabiedrībām no klientiem saņemtas divas vai viena sūdzība. A. Līcīte uzsver, ka saņemto sūdzību skaits par dažādiem tirgus dalībniekiem var atšķirties, jo to uzņēmējdarbības un tirgus daļas apjoms, kā arī uzņēmējdarbības veids ir atšķirīgs, tāpēc dati par sūdzību skaitu jāaplūko šo rādītāju kontekstā.

Pērn saņemtas 14 sūdzības par maksājumu iestādēm un enaudas iestādēm - 12 no tām par maksājumu iestādi SIA AirPay, kam FKTK 2016. gadā pieņēma lēmumu anulēt ierakstu maksājumu iestāžu reģistrā. Tāpat 2016. gadā saņemtas 17 sūdzības par finanšu instrumentu tirgus dalībniekiem, četras sūdzības par ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām.

23 iesniegumi saņemti no Trasta komercbankas klientiem, galvenokārt par garantēto atlīdzību izmaksu jautājumiem. 2016. gadā saņemta arī viena sūdzība no AS Latvijas Krājbanka klienta par garantētās atlīdzības izmaksu. Tāpat 2016. gadā FKTK saņēma un izskatīja 11 sūdzības par jau likvidētajiem tirgus dalībniekiem, kā arī septiņas sūdzības par likvidācijas procesā esošajiem tirgus dalībniekiem. Divas sūdzības saņemtas par līzinga kompāniju darbību, bet viena - par kooperatīvo krājaizdevu sabiedrību.

***

Biežākās sūdzības par bankām, skaits

Sadarbības jautājumi, tajā skaitā anketēšana 66

Kreditēšanas pakalpojumi 31

Klientu apkalpošana 24

Maksājumu karšu un bankomātu darbība 13

Kredītiestādes piemērotās komisijas maksas 10

Biežākās sūdzības par apdrošinātājiem, skaits

Apdrošināšanas atlīdzības atteikums 13

Aprēķinātās apdrošināšanas atlīdzības apmērs 10

Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kavēšanās 7

Nepamatotu regresa prasību izvirzīšana 6

Lēmuma pieņemšanas kavēšanās 3

Avots: FKTK, Neatkarīgā