Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Latvijā

Lai būtu skaidrs. Arī valdībai/politiķiem

© F64

Tieši šāds virsraksts vislabāk raksturo valsts politiku attiecībā uz alkoholu.

Veselības nozare sākusi informatīvu kampaņu Lai būtu skaidrs! ar domu mazināt alkohola patēriņu jauniešu vidū un mainīt sabiedrības attieksmi par alkohola lietošanu nepilngadīgo vidū, kas, pēc narkologu teiktā, ne vienmēr sastopas ar nosodījumu. Tajā pašā laikā valdībai, Saeimai un politiķiem, visticamāk, pašiem nav skaidrs, kādu alkohola politiku viņi veido, jo vēl nesen atsevišķiem vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem, arī alkoholiskajiem kokteilīšiem, kuri, neraugoties uz aizliegumu bērniem pārdot alkoholu, tomēr ir pieejami un ļoti iecienīti jauniešu vidū, bija plānots samazināt akcīzes nodokli pat uz pusi.

Pirms dažām dienām Veselības ministrija (VM) un Slimību profilakses un kontroles centrs Rīgas 3. ģimnāzijā sāka kampaņu Lai būtu skaidrs! ar mērķi pakāpeniski mainīt sabiedrības attieksmi pret alkohola lietošanu nepilngadīgo vidū un bērnu, pusaudžu alkohola lietošanu padarīt par sabiedrībā nepieņemamu uzvedību. Taču pirms nieka pieciem mēnešiem valdību veidojošā koalīcija nāca klajā ar lēmumu par to, kā mainīt akcīzes nodokļa likmes no šāgada 1. jūlija, un pārsteigums daudziem, īpaši speciālistiem, kuri cīnās ar alkoholisma radītajām sekām, bija lēmums atsevišķiem alkoholiskajiem dzērieniem akcīzes nodokli samazināt.

Jaunieši jau lieto

Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) pētījumi liecina, ka regulāra alkohola lietošanas pieredze (40 un vairāk reižu dzīves laikā) ir katram trešajam 15 līdz 16 gadus vecam nepilngadīgajam un dzīves laikā vismaz vienu reizi piedzērušies ir 65 procenti 15–16 gadus vecu pusaudžu. Vienu reizi pēdējo 30 dienu laikā jebkuru alkoholisko dzērienu veikalā iegādājušies 44 procenti jauniešu. SPKC Atkarības slimību riska analīzes nodaļas vadītāja Aija Pelne norāda: Latvijā alkohola lietošanu uztver kā ikdienas parādību, turklāt vecākiem ir ļoti noliedzoša attieksme pret narkotikām un smēķēšanu, tomēr pret alkohola lietošanu viņi nav tik strikti. Desmitā daļa vecāku pat atļauj lietot alkoholu saviem bērniem. Latvija ir arī «līderis» Eiropā pēc to jauniešu īpatsvara, kur alkoholu pirmoreiz pamēģinājuši pirms 13 gadu vecuma. Zīmīgi, ka šīs kampaņas veidotāji uzsver, ka nepieciešams sadarboties visām iesaistītajām pusēm, arī politikas veidotājiem, tirgotājiem, jauniešu vecākiem un pedagogiem.

Ko gribēja panākt

Šāgada martā valdības politiķi vienojās, ka alkoholam ir jāceļ akcīze, taču – ne visiem dzērieniem. Visticamāk, dzērienu ražotāju lobijs bija kārtīgi pastrādājis, jo nodokļu samazinājums vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem bija būtisks. Turklāt līdz šim par sasniegumu tika uzskatīts mazāks nodokļu pieaugums, tāpēc ziņa, ka akcīzes nodokli alkoholam var arī samazināt, izraisīja patiešām neizpratni. Vienošanās paredzēja, ka akcīzes nodoklis varētu pieaugt no 1,7 (spirtam) līdz 22 procentiem (alum), izņemot dzērieniem ar spirta saturu līdz sešiem procentiem – tiem konceptuāli bija panākts nodokļa samazinājums par 45 procentiem. Saeima, šāgada aprīlī lemjot par likumprojektu, to vienbalsīgi atbalstīja, neraugoties uz atsevišķu deputātu iebildumiem. Veselības ministrija (VM) nosūtīja vēstuli Saeimai, paužot iebildumus pret akcīzes nodokļa samazināšanu dzērieniem ar alkohola saturu līdz sešiem procentiem. «Tas ir pretrunā gan ar valdības deklarāciju, gan Latvijas Nacionālo attīstības plānu, gan Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plānu,» rakstīja VM. Tā kā galvenais strīds norisinājās, vai un kā maināma nodokļa likme sidram, VM aicināja nodalīt dabiski raudzētus dzērienus ar alkohola saturu līdz sešiem procentiem jeb dabiskos sidrus (par kuru «labsajūtu» it kā iestājās atsevišķi politiķi) no pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem ar tādu pašu alkohola saturu (tie būtu visi alkoholiskie kokteilīši, kuriem ar dabīgu raudzēšanu nav nekāda sakara). Neraugoties uz asām diskusijām, Saeima galu galā akcīzes nodokli šiem vieglajiem dzērieniem nolēma nesamazināt, bet… arī ne paaugstināt līdzīgi kā citam alkoholam.

Ja visi apvienotu spēkus

Uz jautājumu, kāda jēga rīkot informatīvu kampaņu pret alkohola lietošanu, ja politiķi, lemjot par nodokļa paaugstināšanu alkoholiskajiem dzērieniem, kas visā pasaulē ir atzīts par reālu ieroci cīņā pret pārmērīgu alkohola patēriņu (pusaudžu vecumā – noteikti), nespēj vienoties un pat atbalsta nodokļa samazinājumu dzērieniem, kuri ir vispopulārākie jauniešu vidū, Veselības ministrijas eksperti piekrīt, ka viedokļu dažādība starp ministrijām šajā jautājumā var dot nepareizu signālu sabiedrībai, proti, tas var liecināt, ka valdība kopumā nedodas vienotu prioritāšu virzienā. VM uzsver, ka alkoholiskie dzērieni ir ekskluzīvi produkti, kas nav ikdienas nepieciešamības preces. Alkoholisms rada milzīgu slogu tautsaimniecībai, tāpēc ir jāsamazina alkohola pieejamība, primāri to apliekot ar augstāku nodokli. Akcīzes nodokļa paaugstināšana alkoholiskajiem dzērieniem ir ilgtermiņa domāšanas solis. «Ja visu nozaru pārstāvji apvienotu savus spēkus alkoholisma problēmas risināšanai, tad Latvijā šajā jomā būtu sasniegti labāki rezultāti. Šobrīd kopumā sabiedrībai nav vēlēšanās iedziļināties alkoholisma problemātikas sāpīgākajā daļā – tās ietekmē uz veselības aprūpi, tiesībsargājošo institūciju darbu un sociālo aprūpi,» VM viedokli Neatkarīgajai pauž speciāliste Agnese Gusarova. Šo kampaņu Lai būtu skaidrs VM rīko tāpēc, ka sabiedrībā kopumā jautājums par alkohola kaitējumu veselībai nav pietiekami aktualizēts – pieņemts uzskatīt, ka alkoholisms ir tikai noteiktu sociālo grupu problēma, taču bērni pārņem vecāku rīcības modeli ne tikai sociāli nelabvēlīgās, bet arī pārtikušās ģimenēs.

VIEDOKLIS

Veselības ministrija

2011. gadā Latvijā piektdaļa priekšlaikus mirušo iedzīvotāju gāja bojā alkohola lietošanas dēļ. Tie ir valstij priekšlaikus zuduši cilvēki. Šie cilvēki būtu varējuši sniegt savu pienesumu Latvijas valstij. Pēc Pasaules Veselības organizācijas un Pasaules Bankas ekspertu datiem, akcīzes nodokļa celšana alkoholiskajiem dzērieniem ir vislētākais un visefektīvākais veids, kā palielināt sabiedrības veselīgi nodzīvotos gadus un nepieļaut iedzīvotāju nodzirdīšanu.

24. marts

«Jaunieši reizēm patērē dažādas lietas, bet tas ir arī zināms atbalsts mūsu ražotājiem. Deputāti diskutēja un nolēma, ka atbalstīsim mūsu rūpniecību,» teica premjerministre Laimdota Straujuma (Vienotība), atbildot uz LTV jautājumu, vai viņa neuzskata, ka akcīzes nodokļa mazināšana vieglajiem alkoholiskajiem dzērieniem, piemēram, sidram, negatīvi ietekmēs jauniešus

13. aprīlis

Samazinot akcīzes nodokļa likmi raudzētiem dzērieniem ar spirta saturu līdz 6%, pieaugs to lietošana jauniešu vidū. Sidrs un alkoholiskie kokteiļi ir vispieejamākie alkoholiskie dzērieni jauniešiem, neraugoties uz tirdzniecības ierobežojumiem, atzina atkarības slimību riska analītiķe Aija Pelne