Personības: "Karmenas" iestudējuma režisore: Karmena ir tipiska mūsdienīga sieviete, feministe 28 komentāri
 
Personības

"Karmenas" iestudējuma režisore: Karmena ir tipiska mūsdienīga sieviete, feministe

 

Karmenas jauniestudējums, kur darbība risinās samērā degradējošā vidē kādas pilsētas nomalē, Latvijas Nacionālajā operā jau paspējis sadalīt publiku divās radikāli pretējās nometnēs. Viena ir sajūsmā, bet otra – sadusmota un sašutusi. Vienaldzīgo praktiski nav. Franču režisore Marī Eva Sinjerola pieder pie tās mākslinieku paaudzes, kas savā radošajā darbā apvieno klasisko un laikmetīgo. Viņa ir diplomēta kinorežisore, kas līdz sīkumiem pārzina amata prasmes, sākot ar scenārija rakstīšanu un beidzot ar montāžas tehniskajām niansēm. Operā viņa saskata dzīvo kino, taču vairāk par visu viņu interesē mūsdienu cilvēka attiecības ar citādo – ikdienas realitātē, mākslā un apziņā.

Skatīt visu rakstu >

Komentāri [28]
#
zt 21.marts 2017 16:28 atbildēt
Tas ir MURGS, ko ir izdarijusi si rezisore... Ka uz tadu arpratu parakstas makslinieki, kas ir iesaistiti izrade?
 
#
just sayin' » zt 21.marts 2017 16:34 atbildēt
Nav izslēgts, ka viņi parakstās tāpēc, ka ir par šo visu nedaudz citādākās domās nekā Tu. Kā variants.
 
#
Sulīgā Anda 21.marts 2017 15:15 atbildēt
Karmenas mūžīgais jautājums ir SKŪT pežiņu vai NESKŪT.
 
#
DZINTARS VILDE » Sulīgā Anda 21.marts 2017 19:41 atbildēt
Neskūt!
 
#
Exit 21.marts 2017 14:30 atbildēt
Kas ir FEMINISTRE?????
 
#
Pēcis 21.marts 2017 13:18 atbildēt
Kopš Karmenas Kubas varianta uz operu neeju. Kad beigs tizleņi kropļot klasiku?
 
#
Žanets 21.marts 2017 13:17 atbildēt
Šī klasikas apd*šana ir riebīga - to vajadzētu aizliegt.
Lai tas režisorskuķis ņem kādu mūsdienu skrecelējumu un izpaužas tā vai šitādi, bet lai "Karmenu"liek mierā. klasikai jābūt klasikai - bez apcūkāšanas un pārtaisīšanas.
 
#
nu » Žanets 21.marts 2017 13:33 atbildēt
bet tā tik ir klasika - vieglas uzvedības tabakas fabrikas meitenes, kas pabijusi tiesībsargājošo iestāžu uzraudzība, dziesma. Tādu svētumu apcūkāt nedrīkst!
 
#
to nu » nu 21.marts 2017 14:21 atbildēt
esat ieciklējušās uz literāro pirmavotu,no kura komponists tikai ''atgrūžas'', ieklausieties mūzikā un Karmenas romantiskais tēls Jums atklāsies pavisam citās krāsās kā to redzēja Merimē,uzticaties Mūzikai .....
 
#
nu nu » to nu 21.marts 2017 14:54 atbildēt
Mūzika nav matemātika. Es tur saklausu pavisam ko citu nekā Jūs. Turklāt kāpēc tad Bizē bija vajadzīga tāda šizofrēnija - likt skatuves darbības un dziedamo tekstu ziņā Karmenai darīt visas šīs cūcības (jo tas nav no Merimē oriģināla, bet gan libreta - visas šīs kriminālās izdarības), bet mūzikā mēģināt (es gan to nesaklausu) iestāstīt pavisam ko citu?
Un vēl - painteresējaties nedaudz, ko tīri profesionāli, nevis sieviešu žurnālu un romānu līmenī, sauc par "romantismu"!
 
#
to nu nu » nu nu 21.marts 2017 16:15 atbildēt
Diskutēt neprotat,labāk par Jums zinu ,kas ir'''romantisms''....
 
#
nu nu » nu nu 21.marts 2017 16:30 atbildēt
Jā, lieliski! Jūsu atbilde parāda Jūsu diskusiju kultūru. Kā mazs bērns - pats labāks zinu, bet tu - muļķis! Man patīk - kad cilvēki pāriet uz personiskiem apvainojumiem, tad kļūst vairāk kā skaidrs, ka viņiem nav argumentu. Tad, kā tur bija ar to ieciklēšanos uz Merimē? Bizē Karmena nesakropļoja citu fabrikas strādnieci, netika apcietināta, ar kontrabandu nenodarbojās un mīlniekus arī nemainīja vismaz 2x gadā? To visu tikai tas sasodītais Merimē? Bet Bizē Karmenai romanķika un romanķika. Vai arī Jūs tik ļoti ļaujaties Mūzikai, ka vispār aizverat acis un pat nenojaušat, kas notiek tajā laikā uz skatuves? Jā, Jūsu tiesības! Bet tāpēc nebrūciet virsū tiem, kas izvēlas operu skatīties ar atvērtām acīm, kā arī klausīties ne tikai notis, bet arī vēl vārdus. Ziniet, sanāk acīmredzami pavisam cits rezultāts nekā Jums!
 
#
ģenerālis Mina labvelīgi iesaka » nu nu 21.marts 2017 19:23 atbildēt
nediskutē, nediskutē lieki ar to tiepšu, labāk nostājies navarrieša stājā un pakutini šim pazodi ar makilu vai vnk iešauj espengolas lādiņu tukšajā paurī.
 
#
Dream » Žanets 21.marts 2017 14:29 atbildēt
Gluži manas domas, lai ķēmo mūsdienu murgus nevis klasiku!
Riebj, ka pārsvarā visas klasiskās izrādes tiek kropļotos! Es gribu redzēt KLASIKU!
 
#
nevajag » Dream 21.marts 2017 15:00 atbildēt
nevajag kropļotos!
 
#
puse 21.marts 2017 10:45 atbildēt
vismaz pozitīvi, ka operas mūziku nav iespējams degradēt, citādi viss darbs būtu degradēts.
 
#
tantuks 21.marts 2017 10:34 atbildēt
Mani sajūsmina raksta virsraksts! "Feministre"- interesants jaunvārds... "Kapučjaku kultūra"man vienkārši riebjas! Riebjas, ka tā ir ne tikai ievazāta Latvijā, bet arī cenšas visādos veidos noturēties, lai nepazustu vēstures mēslainā... Bet! Viss,kas notiek, notiek uz labu! Lai notiek tā, ka vēl vairāk cilvēkiem tā pieriebjas, lai ieraugām sevi šajos greizajos spoguļos un saprotam, ka varam būt skaisti, taisni, apgaroti! Tikai jāpacenšas gan katram pašam un pienāks laiks, kad sabiedrības kritiskā masa tiktāl mainīsies, ka skaistumu vairs nemeklēsim perversajā. Esam skaista tauta - gan ārēji, gan iekšēji!
 
#
Nu » tantuks 21.marts 2017 11:53 atbildēt
vispār jau šajā konkrētajā izrādē tās kapučjakas jau arī bija domātas kā greizas spogulis, ne jau nu, lai tās apjūsmotu kā kaut ko daiļu un apbrīnojamu. Drīzāk jau, lai atgādinātu, ka arī pati Karmena nav nekāds daiļš un pozitīvs tēls, par ko var nākties viegli aizmirst, ja viņa un viņas bandītu, zagļu, kaušļu, tabakas fabrikas strādnieču vide tiek parādīta skaistā un romantiskā flamenko estētikā. Skatītāji var pārjūtināties no šī skaistuma un faktu, ka Karmena sakaujas ar citu fabrikas strādnieci un līdz asinīm sakropļo viņas seju (tas ir oriģinālajā libretā!), noslieksies uztvert kā kaut kādu romantisku pārspīlējumu, kā metaforu galvenās varones spontānajai un kaislīgajai dabai utt. Kaut gan tur nekā romantiska nav, ja divi bābieši izkaujas un to, kas nav cietusī, iespundē "uz sutkām", bet viņa izbēg, savaldzinājusi cietumsargu, kuru pēc tam pašu par to iesloga uz diviem mēnešiem un degradē, kuram viņa par to pēc tam atlīdzinās ar savu miesu un tikpat ātri pametīs cita dēļ ... Ar šīm kapučjakām vienkārši tā brutāli iebāza acīs, ka nav Karmena nekāda skaista, kaislīga, romantiska mīlētāja, kādu viņu nez kāpēc daudzi ir iedomājušies, lai gan oriģinālais librets viņai nemaz nav glaimojošs. Var jau šo operu uzvest skaisti. Man arī tā patīk. Bet tas var būt ļoti maldinoši.
 
#
Purčiks vai Ķengarags 21.marts 2017 7:48 atbildēt
Nu, nezinu. Feminismu es tur neredzēju, jo Karmena tomēr ir pārāk vienkārša un neizglītota, lai būtu feministe. Es drīzāk teiktu, pašapzinīga sieviete. Un tikai nevajag apgalvot, ka, ja sieviete ir pašapzinīga, viņa tūlīt arī ir feministe. Un arī attiecībās ar vīriešiem es Karmenas rīcībā neredzu nekādu tieksmi pašmērķīgi dominēt pār vīriešiem. Ja arī kādreiz tā iznāk darīt, tad tas ir tāpēc, ka tā vienkārši sanāca. Man šķiet, ka tieši Eskamiļjo parādīšanās viņas dzīvē tikai apliecina, ka viņa nav nekāda feministe, jo ir kaut kā acīmredzami skaidrs, ka šis atšķirībā no Hosē ne raudās, ne lūgsies, ne zemosies, un vienalga viņam Karmena izdabās vairāk nekā tādam Hosē. Varbūt tāpēc, ka viņš ir arī ir pašapzinīgs, nevis tāds memļaks kā Hosē. Un kura mīlestība viņu mainīja? Tā uz Hosē vai tā uz Eskamiļjo? Jo par Eskamiļjo jau viņa arī finālā daudzkārt un nepārprotami atzīstas, ka viņu mīlot.

Visumā tā - biju uz izrādi un redzēju. No feminisma tur nebija ne smakas. Man, protams, nepatika nedz trenniņbikšu un kapučjaku estētika, nedz tas blokmāju geto, turklāt arī mūzika absolūti nesader ar šo melni pelēko (baltā te nav, sic!) drūmumu - tā ir krāsaina, dzīvespriecīga, saulaina, bet mums te piedāvā mūžīgu nakti, kurā nekad neiespīd dienasgaisma un gandrīz nemitīgi kāds mirst vardarbīgā nāvē - šajā iestudējumā Karmena tāda ir tikai viena no daudziem.
Tomēr kaut kas tur labs bija. Starpbrīžos prom negāju un noskatījos līdz galam. Kopumā izrāde tomēr ir spēcīga. Un, tā kā operā ir redzēts nu bezgala daudz, tad man nav nekādu iebildumu, ja mani "pamodina", bet man vēl arvien nešķiet, ka trenniņbikšu estētikai būtu jāvelta vesela opera, vēl jo vairāk tāpēc, ka tās trenniņbikses izskatās pat komiski šīs mūzikas pavadījumā. Tad jau labāk noskatīties Colca Cool, jo tur vismaz nav šādu estētisku pretrunu. Jā, starp citu - Ivonna tāda kā Kolkas Karmena...
 
#
sss 21.marts 2017 6:52 atbildēt
ar sievu aizgājām uz pareizticīgo baznīcu un dabūjām tur pa purnu, tagad esam fiziski un morāli kropļi.āmen.
 
#
Feminists 20.marts 2017 21:49 atbildēt
Tādas režisores un tādas operas mums ir vajadzīgas kā sunim runga.
Nožēlojama aizejošā liberālisma atrauga.
Parakstos kā feminists, jo sievietes mīlu. Bet ne tādas kā rādītā Karmena.
 
#
Biju 20.marts 2017 20:43 atbildēt
Tiešām pretīga izrāde! Orķestris un solisti ar savu profesionalitāti nekādi nespēja glābt to režijas un kostīmu neveiksmi! Nezinu, ko ar to feminismu te visu bāžas? Karmenai vismaz vagīnas uz galvas nebija :) Bet kopumā skumji, ka uz tādiem mēsliem tērē Latvijas naudu.
 
#
+100 » Biju 20.marts 2017 22:24 atbildēt
Precīzāk nepateiktu neviens, pilnībā pievienojos.
 
#
sieviete 20.marts 2017 19:33 atbildēt
Termins feministe gan neasociējas ar ko labu, jo pēdējā laikā stipri pārprasta visa feminisma jēga. Feministes cīnās un protestē pašas nejēdzot par ko. Kaut kāds feminazi un lesbiešu mistrojums. Ar sievieti, sievišķīgumu tur nav vispār nekāda sakara.
 
#
Nu, bet » sieviete 20.marts 2017 19:41 atbildēt
Karmena jau arī nemaz nav laba. Tepat arī šajā intervijā šī kundze saka: "Karmenu, kas visumā ir diezgan melns tēls".
 
#
Finks 20.marts 2017 19:18 atbildēt
Kāda atšķirība feministei no feministres?
 
#
GG 20.marts 2017 18:34 atbildēt
Kā tur Karmena feministe. Feministes ir neviena nepieprasītas zilzeķes - cīnās un sažūst bez vīrieša. Karmena bija sulīga sieviete.
 
#
Feministre 20.marts 2017 18:16 atbildēt
Feministre
 
Pievienot komentāru
Vārds *
Komentārs *
 
Custom creative templates for DoubleClick for Publishers