Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Kultūra

APRITĒ: Impulss uzticības pilnai sarunai

PIELĀGOTA MŪSDIENU REALITĀTEI. «Tā nav Džuljeta, ko sapņo nospēlēt katra aktrise. Mūsu jauniestudējumā tā ir pilnīgi cita meitene – no šodienas Latvijas,» atklāj Leļļu teātra aktrise Dana Avotiņa-Lāce. Šekspīra lugā esošais konflikts un spriedze pielāgota mūsdienu realitātei © F64

«Daudzus gadus biju ļoti aktīvi strādājusi teātrī, tāpēc es neteikšu, ka laiku, ko pavadīju ar bērnu, varēju līdz galam izbaudīt. Nav ko izlikties, ka mājās ir viegli. Bet es biju apņēmusies, ka pusotru gadu būšu ar mazo, un es arī to nenožēloju. Bet iespēja atgriezties darbā, mēģināt ko jaunu radīt, kas ļauj paskatīties citā virzienā, ir ļoti patīkama,» atzīst Latvijas Leļļu teātra aktrise Dana Avotiņa-Lāce (34).

Pēc divu gadu pārtraukuma, kas pavadīts bērniņa kopšanas atvaļinājumā - mazajam Kārlītim ir gads un septiņi mēneši -, aktrise atgriežas teātrī. Viņai ir galvenā loma mūsdienīgā Viljama Šekspīra lugas Romeo un Džuljeta iestudējumā pieaugušajiem un jauniešiem, ko veido itāļu izcelsmes viesrežisors no Somijas, Latvijas Kultūras akadēmijas goda profesors Dāvids Džovanzana. Viņš ir masku un fiziskā teātra ansambļa Teatteri Metamorfoosi izveidotājs Somijā, delartiskās komēdijas meistarklašu vadītājs, teātra vēstures un teorijas pasniedzējs, kurš ar Šekspīru Latvijā strādā jau ceturto reizi. Pirmizrāde - piektdien, 27. aprīlī. Nākamās izrādes: 10. un 18. maijā, 14. jūnijā.

Izrādes Romeo un Džuljeta darbība notiek mūsdienās, un ar dramatiskā, leļļu un multimediālā teātra palīdzību tā atklāj jauniešu iekšējās un sabiedriskās dzīves drāmas. Un viena no izrādes tēmām būs jauniešu pašnāvības un tieksme darīt sev pāri. Iestudēšanas procesā režisors kopā ar savu asistentu - jauno režisoru Kārli Krūmiņu - ticies gan ar speciālistiem, kuri strādā ar pašnāvību mēģinājumu gadījumiem jauniešu vidū, gan pašiem jauniešiem, lai bez vērtējošu pieaugušo klātbūtnes uzzinātu viņu domas par dzīvi, attiecībām, sakāpinātām emocijām un destruktīvām jūtām, kas var izraisīt tieksmi darīt sev pāri. Atbilžu fragmenti izmantoti arī izrādē. Izrādes veidotāji gan uzsver, ka jauniestudējums nav mēģinājums norādīt vainīgos, kādēļ komunikācija starp pusaudžiem un pārējo sabiedrību bieži norit sarežģīti, bet gan centieni izprast, cik grūts un dramatisks var būt process, bērnam kļūstot par pieaugušo. Tajā pašā laikā izrāde būs estētiski ļoti skaista, un skatītājam tā būs iespaidīga pieredze.

Radošā komanda pauž cerību, ka izrāde varētu būt saistoša gan pieaugušajiem, gan pašiem jauniešiem. Ideālā gadījumā, ja abas paaudzes nāktu kopā un izrāde varētu kalpot kā impulss atklātai, uzticības pilnai sarunai.

Romeo lomā - Miķelis Žideļūns. Pārējās lomās: Arnita Jaunzeme, Baiba Vanaga, Ģirts Šolis, Edgars Kaufelds, Pēteris Galviņš, Artūrs Putniņš, Anrijs Sirmais, Santa Didžus, Evelīna Lita Krūmiņa vai Ūna Maizīte, Marks Žubulis vai Emīls Jauja.

Izrādes vizuālo tēlu veidojusi māksliniece Austra Hauks ar asistentēm - Vitu Radziņu (kostīmi), Līgu Zepu (scenogrāfija) un Paulīni Kalniņu (video), bet iestudējuma muzikālo noformējumu radījis Toms un Otto Auniņi.

«Laiks skrien ļoti ātri, un man nav sajūtas, ka būtu ilgi bijusi prom no teātra,» saka Dana Avotiņa-Lāce, piebilstot, ka, divus gadus pavadījusi citā vidē, viņa ļoti alka atgriezties uz skatuves un divu mēnešu garo jauniestudējuma mēģinājumu procesu burtiski baudījusi. Dēliņu pa to laiku pieskatījis tētis - Artis Avotiņš-Lācis ir Leļļu teātra skatuves meistars. Protams, mazais Kārlītis jau ir bijis savu vecāku darbavietā, kur gan līdz šim vairāk skraidījis pa foajē. «Izrādes ir bērniem no divu gadu vecuma, vēl paragri uz tām vest,» nosaka jaunā māmiņa, piebilstot, ka vienu izrādi - Krokodils Gena un Pekausis - dēls gan ir pacietīgi nosēdējis un ar interesi noskatījies.