Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt P.S.Kultūra \ Grāmatu apskats

GRĀMATU APSKATS: Ki­no. 100 bū­tis­kas ide­jas

© publicitātes

Jā­ņa Ro­zes ap­gā­dā iz­nā­ku­si jaun­a, iz­zi­no­ša un ba­gā­tī­gi ilus­trē­ta Dei­vi­da Pār­kin­so­na grā­ma­ta Ki­no. 100 bū­tis­kas ide­jas. Šis ori­ģi­nā­lais ki­no vēs­tu­res ap­skats vēs­ta par bū­tis­kā­ka­jām ki­no te­ori­jām un teh­nis­ka­jiem pa­ņē­mie­niem no kus­tī­go at­tē­lu pirm­sā­ku­miem līdz pat šo­die­nai. Ie­spē­jams, bū­siet pār­steig­ti, cik daudz ko­pī­ga ir pir­ma­jām ki­no­fil­mām un mūs­die­nu ka­ses grā­vē­jiem.

Grā­ma­tas lap­pu­sēs var iz­se­kot ki­no at­tīs­tī­bai no ma­ģis­ka­jām la­ter­nām līdz pat mūs­die­nu di­gi­tā­la­jam video un da­tor­gra­fi­kas re­vo­lū­ci­jai. Kat­rai ide­jai vel­tīts iz­zi­nošs, ko­do­līgs ap­raksts un vai­rā­kas fo­to­lie­cī­bas. Ki­no en­tu­zi­as­tiem būs sais­to­ši uz­zi­nāt, kā, pie­mē­ram, ti­ka vei­do­tas pirm­ās op­tis­kās pār­ejas, pa­kaļ­dzī­ša­nās epi­zo­des un kas­ka­die­ru tri­ki, kā dzi­ma eks­pe­ri­men­tā­lais un trīs­di­men­si­ju ki­no, kā­dus jau­ni­nā­ju­mus ie­ne­sa Sta­ņis­lav­ska me­to­de, film no­ir, au­tor­ki­no te­ori­ja un dau­dzas ci­tas ide­jas. Ne­iz­tikt arī bez Ho­li­vu­das, Os­ka­ru un ki­no­zvaig­žņu fe­no­me­na. Vai zi­nā­jāt, ka pirm­ie ki­no­žur­nā­li ti­ka vei­do­ti eman­ci­pē­tām, smal­ka dzī­ves­vei­da vi­li­nā­tām sie­vie­tēm, bet mūs­die­nu pro­fe­si­onā­lie iz­de­vu­mi gal­ve­no­kārt pie­sais­ta jaun­us vī­rie­šus, ku­rus aiz­rauj no­teik­ta žan­ra fil­mas un spe­ce­fek­ti? Uz­zi­niet arī, kā­da nā­kot­ne šo­brīd tiek pro­gno­zē­ta ki­no­māk­slai, kas vien­mēr bi­ju­si cie­ši sa­vī­ta ar teh­nis­ko ie­spē­ju at­tīs­tī­bu. Kā no­rā­da šā iz­de­vu­ma au­tors, ki­no pēt­nieks un fil­mu re­cen­zents Dei­vids Pār­kin­sons, «dau­dzi jaun­ie­ve­du­mi ti­ka iz­strā­dā­ti, lai ri­si­nā­tu teh­nis­kas vai ko­mer­ci­ālas pro­blē­mas, sa­vu­kārt ci­ti tie­cās pa­pla­ši­nāt es­tē­tis­kos un dra­ma­tis­kos iz­teik­smes lī­dzek­ļus. Līdz ar to šī grā­ma­ta ir gan biz­ne­sa opor­tū­nis­ma un teh­nis­kā prag­ma­tis­ma hro­no­lo­ģi­ja, gan māk­sli­nie­cis­kās meis­ta­rī­bas, sa­bied­ris­kās pie­nā­ku­ma ap­zi­ņas un pras­mes iz­klai­dēt sla­vi­nā­jums».