Otrdiena, 19.marts

redeem Jāzeps

arrow_right_alt Izklaide

VAKARA ZIŅAS: Prezidenta amata kandidāts ņirgājas par Stafecku

Perfekcionista Edgara Kramiņa viedoklī līdz šim bija vērts ieklausīties, jo viņš atšķirībā no daudziem citiem nemēģināja lišķēt pašmāju mūziķiem ar domu, ka tepat vien visiem jāsadzīvo. Taču šoreiz gan viņš ir pamatīgi pāršāvis pār ētikas normu strīpu. © f64

Pēc dziedātājas Antras Stafeckas (23) uzstāšanās koncertzālē «Rīga» žurnāls »Vakara Ziņas« saņēma e-pasta vēstuli no Edgara Kramiņa (50), vokālā pedagoga, kurš strādā ne tikai ar pašmāju dziedātājiem, bet pasniedz arī meistarklases dziedāšanā Vīnē. Tajā viņš atklāti izņirgājās par jauno dziedātāju. Šoreiz jau tā skarbais vīrs bija krietni izgājis no rāmjiem un veltījis Stafeckai epitetus, kurus teikt sievietei nav labais tonis.

Pasākumā nebija, bet to nosoda

Lai gan vokālais pedagogs Edgars Kramiņš atzīst, ka Antras Stafeckas koncertā nav bijis, jo «apmeklēt šādu pasākumu uzskatu zem sava goda», viņš tomēr bija informēts, ka bijušās TV šova «OKartes skatuve» dalībnieces Antras Stafeckas pirmā solo albuma «Vientuļā zvaigzne» prezentācijas koncerts sākās ar visai bezgaumīgu Jura Millera rīkoto pasākumu reklāmu. Savas vēstules tālākajā izklāstā Kramiņš informē: «.. ar Antras Stafeckas darbošanos Latvijas popmūzikā esmu pazīstams vairāk nekā trīs gadus, kopš strādāju Guntara Rača vadītajā talantu šovā. .. īsi to varu raksturot kā spilgtu paraugu pašmājas popmūzikas spožumam un postam.»

Vislielāko kritiku savā vēstulē Kramiņš veltījis Stafeckas uznācienam uz skatuves «Muzikālās bankas 2014» apbalvošanas ceremonijā šā gada janvārī Ventspilī, kas esot bijis «viens no bezgaumīgākajiem pēdējā laika priekšnesumiem Latvijas popmūzikā».

Pietrūcis vien striptīza stieņa

«Nebūdama labā vokālā formā, viņa atļāvās dziedāt ļoti skaisto Gunāra Freidenfelda dziesmu «Kaktuss», kas sarakstīta aizgājušo gadu labākajās tradīcijās, prasot no dziedātāja vokālo prasmju pārvaldīšanu vismaz 1,5 oktāvas robežās,» minēto uzstāšanos kritizē Kramiņš. «Neraugoties uz to, ka dziesma tika atskaņota zemā tesitūrā (Fa mažorā), dziedātāja nespēja piedziedājumā aizsniegt pat pirmās oktāvas Sib. Balss zemajā tesitūrā skanēja nopūsti un ne visai tīri, kas neļāva brīvi paņemt arī augšējās skaņas. Vokālā melodija cieta no nevīžīgi spiestām skaņām, pārelpas un neattaisnotiem piebraucieniem, kas kopā ar nevietā ņemtām elpām veidoja tādu kā rīstīšanos. Kopumā balss skanēja neizlīdzināti un plakani, bez nepieciešamā rezonatoriskā kupluma.» Pēc vokālā pedagoga domām,

dziedātāja arī neesot iedziļinājusies dziesmas saturā un nav sapratusi, par ko ir šī dziesma, tāpēc vairākkārt jaukti vārdi. «Par satura neizpratni liecināja arī mistiski kaislās roku kustības un neizprotamā tupstīšanās. Brīžam šķita, ka uz skatuves trūkst vien striptīzklubu skatlogos novērotais stienis,» tā Kramiņš. Jāatzīst gan, ka mēģinājumā Stafeckai ar «Kaktusa» vārdiem tiešām klājās grūti – viņa pat mēģinājuma laikā apraudājās un atzina, ka šī laikam tiešām nav viņas dziesma, taču koncertā it kā viss bija kārtībā.

Apaļīgi ļumīgas rokas un sagumusi stāja 

Laikam jau sapratis, ka ierindas lasītājs vai klausītājs var arī nesaprast visus smalkumus par zemajām tesitūrām, oktāvām un Fa mažoriem, pedagogs ķēries pie skatuves tēla kritizēšanas. Kramiņš gluži kā stila un modes eksperts norādījis, ka dziedātājas zeltītā kleita prasot iemaņas tās nēsāšanā un uznāciens no skatuves aizmugures plāna izceļ gaitu. «Arī šis aspekts bija neveiksmīgs, jo izcēla Stafeckas auguma un gaitas šā brīža defektus: līka mugura, tauku kunkulīši un apaļīgi ļumīgas rokas, nesavākts vēders, sagumusi stāja, slāšana lieliem soļiem un kleitas bezgaumīga plivināšana ar kājām,» ar skarbiem un pazemojošiem izteikumiem neskopojas Kramiņš. «Atcerēsimies, ka zelta krāsas tērps no dziedātāja vienmēr pieprasa nevainojami koptu augumu! Pie tam atkailināta tērpa estētika prasa arī nevainojami un svaigi skūtas paduses, pat ja ignorējam tādu stilistisku niansi, ka vakarkleita ar atklātiem pleciem prasa valkāt kurpes ar slēgtu purngalu. Es tiešām ieteiktu dziedātājai, kura par nodokļu maksātāju naudu pretendē būt uz skatuves, būt paškritiskākai, biežāk un kritiskāk ieskatīties spogulī. Tad, iespējams, galva, rumpis un balss beidzot veidos dabīgu koptēlu.»

Ar viņu karš būtu neizbēgams

Pedagoģijas zinātņu doktora Kramiņa tikai 23 gadus vecajai dziedātājai veltītā nesaudzīgā kritika sacēlusi pamatīgu ažiotāžu internetā, taču, šķiet, ne gluži tā, kā viņš to vēlējies. Daži gan velta atzinīgus vārdus Kramiņa kā perfekcionista drosmei teikt visu acīs, tomēr lielākā daļa uzskata, ka viņš pārkāpis ētikas normas, un inteliģentajam kungam atgādināts, ka Stafecka ir ne tikai sieviete, bet arī divu bērnu māmiņa. Sabiedrība ir sašutusi par šādu Kramiņa viedokli jeb netīrās veļas publisko mazgāšanu. Tauta komentārā raksta: «Prezidenta kandidāt, jūs pazaudējāt balsis!» Kāpēc šāda uzruna? Tāpēc, ka Kramiņš nudien tāds ir: Latvijas Nacionālā skolotāju savienība (LNSS) rosinājusi Saeimas frakciju deputātus Valsts prezidenta amatam virzīt šīs savienības priekšsēdētāju Kramiņu. Šāds lēmums pieņemts, novērtējot «Kramiņa personības briedumu, kā arī viņa devumu Latvijas sabiedrības izglītošanā un definējot kritērijus Valsts prezidenta amata pretendentam». LNSS arī uzsver, ka Kramiņam esot raksturīga valstiska domāšana – viņš veicot nozīmīgu darbu pedagoģiskās domas veidošanā izglītības politikā, īpašu uzmanību pievēršot tautas garīgajai dimensijai, kas ir būtiska līdzšinējo vērtību pārvērtēšanā un jaunu valstisku mērķu izvirzīšanā. Kramiņš ir paudis, ka būtu gatavs uzņemties prezidenta amata pienākumu pildīšanu, turklāt uzskata, ka ir šim amatam piemērots. Ar bagātāku iztēli apveltītie paši var iedomāties, cik «diplomātiskus» un «interesantus» atklājumus šādā amatā varētu paust Kramiņš...

Stafecka nesaprot, kas Kramiņam aiz ādas

Jā, bet ko tad pati Stafecka? »Vakara Ziņu« uzrunāta, viņa iesākumā strikti vēlējās atteikties no komentāriem un norobežoties no saceltās ažiotāžas: «Es to nekomentēšu, man jau daudzi par to ir prasījuši, bet es nevēlos vispār par šo tēmu runāt.» Antra noraidīja aizdomas, ka konflikts radies kaut kad agrāk, viņai skolojoties pie Kramiņa. Antra stāsta, ka pie šī pedagoga viņa dziedāšanu neesot mācījusies un vienīgā saskarsme bijusi šova «OKartes skatuve» laikos, kur, kā zināms, Kramiņš bija žūrijā. Pēc tam ceļi ir krustojušies dažādos pasākumos, taču nekādas konfliktsituācijas tajos nav veidojušās. «Kāpēc viņš tā dara, es nezinu,» apmulsusi par notiekošo ir Antra. Uz jautājumu, vai viņa šiem aizvainojumiem skatās pāri un tos ignorē, Stafecka tikai nopūtās un teica: «Es tiem neskatos pāri, es uz tiem vispār neskatos. Es to neuztveru nekā, tajā neiedziļinos un neanalizēju, man ir daudz citu lietu, ko darīt. Protams, es to dzirdēju un par to zinu, jo daudzi man zvanījuši un atstāstījuši, bet... Nezinu, vai tad man kaut kā vajadzētu reaģēt un atbildēt? Dzīvoju tālāk, un viss ir kārtībā,» tā Stafecka.