Ceturtdiena, 25.aprīlis

redeem Bārbala, Līksma

arrow_right_alt Ekonomika \ Latvijā

Latvietis gadā apēd vidēji 20 kilogramus cūkgaļas, kas neesot daudz, bet patīkami

© F64

Cūkgaļas patēriņš Latvijā nav ļoti liels, bet ir stabils, sacīja Latvijas Cūku audzētāju asociācijas vadītāja Dzintra Lejniece.

Viņa sacīja, ka cūkgaļas patēriņš Latvijā ir stabils, bet nevarētu teikt, ka patēriņš būtu ļoti liels. Statistika liecina, ka vidēji Latvijā viena iedzīvotāja cūkgaļas patēriņš ir 20 kilogrami gadā. "Lai gan šis rādītājs nav ļoti liels, tomēr patīkami, ka, salīdzinot ar citiem gaļas veidiem, Latvijas iedzīvotāji priekšroku dod cūkgaļa," teica Lejniece.

Viņa pastāstīja, ka nozare Latvijā gadā saražo aptuveni 45 000 tonnu cūkgaļas, no kuras daļu izved ārā, taču kopumā Latvijā tiek patērēti 76 000 - 79 000 tonnu cūkgaļas.

Lejniece atzina, ka cūkgaļas ražošanas nozarēs Latvijā pamatā ražo izejvielu, bet nerada pievienoto vērtību. Tādējādi samērā liela daļa no saražotās produkcijas kā izejviela tiek eksportēta uz citām valstīm, kur to pārstrādā dažādos produktos. Latvijā nav zemniekiem piederošas lielas, eksportspējīgas kautuves un gaļas pārstrādes uzņēmumu un ir nepieciešamas investīcijas, lai to mainītu. Lēnām process notiek, un arī zemnieki iegulda pārstrādē.

Viņa arī atzina, ka Latvijas cūku audzētājiem ir vēlme veikalu plauktos redzēt vairāk Latvijas izcelsmes gaļu. Tā kā cūku audzētājiem lielākoties ir mazas kautuves, viens no veidiem, kā palielināt Latvijas cūkgaļas īpatsvaru veikalu plauktos, būtu kopīgas noliktavas un kopīgs sadales ceha izveide, kurā tiktu komplektēti pasūtījumi.

"Gaļu var tirgot, tostarp ārpus Latvijas. Audzētājiem būtu jāspēj vienoties par vienādas kvalitātes liemeņiem, lai varētu komplektēt kravas un piedāvāt kvalitatīvu produktu," teica Lejniece.

Vienlaikus viņa atzina, ka šādam projektam būtu nepieciešams diezgan liels finansējums, kura nozarei nav. "Mums nav tādu uzkrājumu, lai mēs to varētu atļauties. Jānāk investoram, sadarbībai ar pārstrādātājiem būtu jābūt vēl ciešākai, lai tas būtu iespējams," sacīja asociācijas vadītāja.

Pēc Lejnieces teiktā, šobrīd ir cūkkopības uzņēmumi, kas strādā ar veikalu tīkliem tieši, tostarp nodrošina bioloģisko produkciju, bet lielākoties Latvijas cūku audzētāju produkcija veikalu tīklos nonāk caur komercpartneriem lielajām kautuvēm.

Viņa arī atzina, ka cūkgaļas iegādē Latvijas patērētājiem svarīgākā ir cena, tomēr arvien vairāk cilvēku pievērš uzmanību cūkgaļas izcelsmei un meklē atpazīstamas izcelsmes produktus, kas ir Latvijas cūkgaļas ražotāju priekšrocība, jo patērētājiem svarīga ne tikai gaļas produktu izsekojamība, bet arī apziņa, ka gaļa nāk no konkrētā saimnieka saimniecības.