Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Ekonomika \ Latvijā

LDTA: Akcīzes palielināšana degvielai - nepārdomāts lēmums

© F64

Plānotā akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana degvielai ir kārtējā reize, kad ierēdņi izvēlas vieglāko ceļu - paaugstināt nodokļus, lai iekasētu vairāk naudas no tiem iedzīvotājiem, kuri tos godprātīgi maksā, aģentūrai LETA norādīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijā (LDTA).

Valdība līdz šim diskusijās neesot iesaistījusi nozares pārstāvjus, kuru viedoklis par plānotajām izmaiņām atšķiras. Kā skaidro asociācijā, zema degvielas cena nevar būt pamatojums akcīzes nodokļa palielināšanai. Degvielas cenas mazumtirdzniecībā ir cieši saistītas ar degvielas produktu pašizmaksu pasaules biržās, kas laika gaitā var būtiski mainīties, un to nevar ietekmēt nedz degvielas mazumtirgotāji, nedz valdība. Latvijas praksē nav bijusi pieredze, ka akcīzes nodoklis degvielai tiktu samazināts tajos brīžos, kad degvielas cenas pasaules biržās palielinās.

Tāpat neesot skaidrs pamatojums, kāpēc benzīnam un autogāzei plānots paaugstināt akcīzes nodokļa likmi tieši par trim centiem litrā un dīzeļdegvielai par vienu centu litrā. Ieskaitot pievienotas vērtības nodokli (PVN), faktiskais degvielas sadārdzinājums benzīnam un autogāzei Latvijas autobraucējiem būs 0,036 eiro litrā un dīzeļdegvielai 0,012 eiro litrā. Tas nozīmējot, ka ikviens autobraucējs, kurš, piemēram, mēnesī benzīna iegādei tērē 100 eiro, gada laikā nodokļos papildus samaksās vairāk nekā 40 eiro. Šāds degvielas cenas pieaugums varot mazināt autobraucēju aktivitāti - zemākas degvielas cenas jau vēsturiski ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc iedzīvotāji pārvietojas vairāk un attiecīgi ļauj arī valstij nodokļos iekasēt vairāk. To apliecinot arī, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) akcīzes preču aprites rādītāji - 2015.gada pirmajos sešos mēnešos, kad degvielas cenas kritās, akcīzes nodoklis par naftas produktiem tika iekasēts par 8% vairāk nekā 2014.gada pirmajā pusgadā, turklāt tas skaidrojams arī ar nemainīgām akcīzes likmēm.

Asociācijā arī uzsver, ka akcīzes paaugstināšana var sekmēt patērētāju vēlmi iegādāties degvielu kaimiņvalstīs, ja likmju starpības dēļ degvielas cena tajās būs zemāka nekā Latvijā. Paaugstinot akcīzes nodokli par plānotajiem trim centiem benzīnam un autogāzei un par vienu centu dīzeļdegvielai, Latvijā akcīzes nodoklis benzīnam no zemākā kļūtu par augstāko starp Baltijas valstīm (ja vienlaicīgi akcīzes nodoklis netiek pārskatīts Igaunijā un Lietuvā) un saglabātos otrs augstākais dīzeļdegvielai un autogāzei.

Ņemot vērā minētos apsvērumus, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija uzskata, ka valstij ir jāmeklē veidi, kā iekasēt nodokļus no tiem, kuri izvairās no to nomaksas, un jākoncentrējas uz nodokļu plaisas samazināšanu, kas 2013.gadā akcīzes nodoklī dīzeļdegvielai veidoja pat 17%, liecina VID aprēķini. Viens no nodokļu plaisas iemesliem ir komerctransporta degvielas bākās no Krievijas un Baltkrievijas ievestā degviela, par ko saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu nav jāmaksā nodokļi. LDTA uzskata, ka ir nepieciešams noteikt degvielas daudzuma limitu, ko komerciālo transportlīdzekļu degvielas bākās var ievest Latvijā bez nodokļu nomaksas. Šāda kārtība ir daudzās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, kas robežojas ar valstīm ārpus ES, taču līdz šim vēl nav ieviesta Baltijas valstīs.

Šis esot tikai viens no piemēriem. "Ir jāmeklē vēl citi veidi, kā aktīvāk mazināt ēnu ekonomiku, kas ļautu gūt nodokļu ieņēmumus no tiem, kuri izvairās tos maksāt tā vietā, lai palielinātu slogu tiem iedzīvotājiem, kas tos maksā," uzsver asociācijā.

Jau rakstīts, ka akcīzes nodoklis benzīnam Latvijā patlaban ir viszemākais. Igaunijā tas litram ir 0,423 eiro, Latvijā - 0,411 eiro un Lietuvā - 0,434 eiro.

Dīzeļdegvielai savukārt viszemākais akcīzes nodoklis litrā ir Lietuvā - 0,330 eiro, Latvijā - 0,333 eiro, bet Igaunijā - 0,393 eiro.

Eiropas Savienībā vidējais akcīzes nodoklis litram benzīna ir 0,550 eiro, bet dīzeļdegvielai - 0,439 eiro.

Pēc plānotā akcīzes nodokļa paaugstināšanas Latvijā akcīze benzīnam būtu 0,441 eiro, bet dīzeļdegvielai - 0,343 eiro.

Kā ziņots, koalīcijas darba grupa vienojās paaugstināt akcīzes nodokļa likmi degvielai, kas ļaus papildus iekasēt aptuveni 12,5 miljonus eiro. Akcīzes nodokļa likme tiks paaugstināta šādi - papildu trīs eiro centi par benzīna un gāzes litru, bet viens eiro cents par dīzeļdegvielas litru.