Otrdiena, 19.marts

redeem Jāzeps

arrow_right_alt Citi raksti

Ideju kausa konkursantu kvalitātes latiņa jo gadu jo augstāka

FINĀLS KLĀT. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotajā konkursā Ideju kauss kopumā tika pieteiktas 150 idejas, bet līdz finālam tika 12 labākās. Finālisti nesen žūrijai prezentēja savu ieceri un nākotnes perspektīvas. Uzvarētāji tiks paziņoti 14. decembrī © Publicitātes foto

Pavisam drīz - 14. decembrī - tiks paziņoti inovatīvo biznesa ideju konkursa Ideju kauss 2017 uzvarētāji: pirmās vietas ieguvējs saņems 7000 eiro, otrās vietas ieguvējiem pienāksies 5000 eiro, bet trešajai vietai - 3000 eiro liela naudas balva, ko ieguldīt savas biznesa ieceres attīstīšanā.

Ideju birums

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotajā konkursā kopumā tika pieteiktas 150 idejas, no kurām vērtēšanas komisija dalībai otrajā kārtā izvirzīja 78, bet finālā tika atlasītas 12 labākās. Finālistu buķete bija ļoti daudzveidīga: piemēram, ir iecere ražot lāzeru terapijas ierīci Ferterex, kas ir paredzēta vīrieša neauglības ārstēšanai un ir ērti lietojama mājas apstākļos; izveidot brīvdabas bērnudārzu, tirgū piedāvāt skaņu absorbējošus un dekoratīvus sienas paneļus. Viena no idejām saistīta ar inovatīva apģērba radīšanu, proti, klientiem būtu iespējams iegādāties pončo, kas būtu šūts no frotē auduma - tas vienlaikus kalpotu kā dvielis, kurā noslaucīties pēc peldes, un ērts palīgs pārģērbjoties. Tāpat ir vēlme izveidot mobilo platformu, ar kuras palīdzību uzņēmumi - kafejnīcas, restorāni un pārtikas veikali - varētu ar atlaidi pārdot lieko pārtiku, kas citādi tiktu likvidēta. Tika prezentētas arī citas idejas.

Fināla žūriju veidoja 11 eksperti un uzņēmēji ar pieredzi dažādās nozarēs - finanšu, mārketinga, tehnoloģiju un citās jomās, un to ikdiena saistīta ar inovācijām un to attīstīšanu, darbu ar topošajiem un jaunajiem uzņēmējiem, kā arī ar akadēmisko darbu Latvijas augstskolās.

Unikalitāte nav veiksmīga biznesa pamatā

Kā atzīst žūrijas locekļi, šogad noteikt uzvarētāju bija izaicinoši, jo visi finālisti konkursam bija rūpīgi gatavojušies, pārliecinoši prezentēja savas idejas, tāpēc žūrijā notikušas karstas diskusijas, lai pieņemtu gala lēmumu.

«Redzam, ka arvien vairāk biznesā ienāk cilvēki, kuru mērķis nav tikai gūt peļņu, bet arī veicināt nodarbinātību un vairot sabiedrības kopējo labklājību. Prieks, ka konkursantiem ir globāla izpratne par procesiem un globālas ambīcijas. Tas ir mīts, ka biznesa veiksmes atslēga ir inovatīva ideja. Piemēram, Google nebija pirmais meklēšanas rīks, un Facebook nebija pirmais sociālo mediju instruments. Veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā ir spēja mērķtiecīgi savu ideju realizēt, to piedāvāt īstajā laikā un vietā, būtiski ir arī tas, vai biznesa ideja ir atbilstoša komandas kompetencei. Līdzīgos konkursos, kas norisinājās pirms 10-15 gadiem, šis mīts bija ļoti populārs - bija pārliecība, ka ir jārada kaut kas unikāls. Nē - ir jāpiedāvā reāla biznesa ideja. Gadu gaitā ir uzlabojusies pašu ideju kvalitāte - kādreiz tās bija, var teikt, ļoti provinciālas, ne līdz galam pārdomātas, tagad šī latiņa ir gana augsta. Arī šā gada visi finālisti bija augstā līmenī,» norāda viens no žūrijas locekļiem, SEB bankas valdes loceklis Kārlis Danēvičs, piebilstot, ka Ideju kauss ir laba platforma, kura sekmē vēlmi kļūt par darba devēju, pievienoties uzņēmēju kopienai.

Vērtīgs apmācību cikls un kontakti

Konkursa nozīmi jaunu uzņēmumu veicināšanā uzsver arī Komercializācijas reaktora vadītājs Nikolajs Adamovičs. «Žūriju veidoja speciālisti no dažādām nozarēm, ar atšķirīgiem redzējumiem un pieredzi, un tas, manuprāt, ļāva pieņemt vispareizāko un pārdomātāko lēmumu attiecībā uz uzvarētājiem. Uzskatu, ka daļai finālistu ideju noteikti ir potenciāls izveidoties par ilgtspējīgu uzņēmumu, bet ir gana darbietilpīgs ceļš vēl veicams. Taču ne visas idejas redzu kā spēcīgu spēlētāju Eiropas tirgū, nemaz nerunājot par pasauli. Mani pašu visvairāk uzrunāja biznesa ideja www.lemejs.lv [koplemšanas platforma privātajām un nevalstiskajām organizācijām juridiski saistošu digitālu lēmumu pieņemšanai] - ja uzņēmums ies pareizajā virzienā, par to, domāju, mēs vēl dzirdēsim,» teic N. Adamovičs.

Jāpiebilst, ka Ideju kauss nav tikai iespēja iegūt katram uzņēmējam tik nozīmīgo finansiālo atbalstu, bet dalībniekiem konkurss dod iespēju iziet profesionālas apmācības pieredzējušu uzņēmēju vadībā, gūt vērtīgus kontaktus sava biznesa tālākai attīstībai. Šogad apmācības norisinājās vebināru formātā, kas nozīmē, ka ikvienam dalībniekam, kurš izturēja konkursa 1. kārtu, bija iespēja virtuāli apgūt uzņēmējiem aktuālos tematus neatkarīgi no viņa atrašanās vietas.

Konkurss Ideju kauss tiek rīkots LIAA projekta Inovāciju motivācijas programma ietvaros, ko līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.