Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Citi raksti

Dzelzceļa vēstures nospiedumi Gulbenes apkārtnē

Vidzemes ziemeļaustrumu pilsēta Gulbene var lepoties ar daudziem apskates vērtiem objektiem, piemēram, Vecgulbenes muižu, Gulbenes vēstures un mākslas muzeju un bānīti. Taču tas nav viss - izrādās, ka Gulbenes pilsētvide ir arī ļoti bagāta ar dažādiem dzelzceļa vēstures objektiem. Ja esi šajā skaistajā pilsētā, noteikti iemūžini tos azartiskajā ceļojumu aplikācijā “Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad”!

Fotogrāfijas autore: Ilga Bebrīte

Dzelzceļa iela Gulbenē. Dzelzceļa darbinieku izmitināšanas jautājums Gulbenē bija aktuāls arī Pirmā pasaules kara gados, kad, frontes apgādes nolūkos izveidojot dzelzceļa mezglu, Gulbenē tika izbūvēta arī Dzelzceļa iela. Tajā tika uzbūvētas vairākas koka konstrukcijas daudzdzīvokļu ēkas.

Fotogrāfijas autors: Jānis Bebrītis

Gulbenes stacija. Pirmā pasaules kara gados, līdz ar platsliežu dzelzceļa ievilkšanu no Ieriķiem un Sitas, Vecgulbene kļuva par ievērojamu dzelzceļa mezglu. Tad arī izbūvēta platsliežu dzelzceļa koka konstrukcijas pagaidu stacijas ēka. 1926. gadā pēc arhitekta Pētera Federa projekta te izbūvēta apjomīga platsliežu dzelzceļa pasažieru stacijas ēka, kurā izvietoti arī Gulbenes iecirkņa (nodaļas) dienesti. 1928. gadā stacija nodēvēta par Gulbeni. 1938. gadā šaursliežu dzelzceļš pievilkts pie platsliežu stacijas ēkas. Otrā pasaules kara gados staciju nopostīja, tomēr dažu gadu laikā ne vien kārtībā tika savesti sliežu ceļi, bet arī atjaunota stacijas ēka.

Fotogrāfijas autors: Ansis Klintsons

Tējas nams. Šai ēkai ir ļoti cieša saikne ar dzelzceļu, kaut gan tā nav galvenā stacijas ēka. Pirmsākumos to dēvēja par “Tējas namu”, un patiesībā tā bija viesnīca ar traktieri, kas uzcelta Pļaviņu-Gulbenes-Valkas šaursliežu dzelzceļa pasažieru vajadzībām. Šodien gan te izvietoti dzīvokļi, un tēju oficiāli neviens nepārdod.

Fotogrāfijas autors: Ansis Klintsons

Gulbenes depo. Pirmais depo un remontdarbnīcas ritošā sastāva apkalpošanai Gulbenē iekārtoti 1903. gadā. Pirmā pasaules kara gados remonta saimniecība paplašināta sakarā ar platsliežu dzelzceļa izbūvi Ieriķu un Sitas virzienā. 1940. gadā uzsākta jauna depo kompleksa būvniecība, daļēji izmantojot jau eksistējošo darbnīcu ēku. Šis komplekss cietis uzlidojumu laikā 1944. gadā un atjaunots 1945. gadā.

Fotogrāfijas autors: Ansis Klintsons

Dzelzceļnieku kolonija. 1920./1921. gadā pēc arhitekta Paula Kundziņa projekta Gulbenē tika uzceltas sešas tipveida koka konstrukcijas dzīvojamās ēkas - daļa no iecerētās dzelzceļnieku kolonijas Pirmā pasaules kara laikā izveidotajā iespaidīgajā Gulbenes dzelzceļa mezglā. Līdzekļu trūkuma dēļ no plašajiem būvdarbiem nācās atteikties, bet sešas nacionālā romantisma stilā celtās ēkas kalpo kā piemineklis vērienīgai pilsētbūvnieciskai iecerei un rūpēm par dzelzceļnieku sadzīves apstākļu uzlabošanu.

Fotogrāfijas autors: Ansis Klintsons

Dzelzceļnieku dzīvokļu ēkas Gulbenē. Atsakoties no sākotnējā koloniju ēku projekta turpināšanas, 1926. gadā pēc arhitektes Lidijas Grīnbergas projekta uzbūvēja trīs mūra divstāvu dzīvojamās ēkas vietējo dzelzceļnieku vajadzībām.

Plašāku informāciju par aplikāciju un dzelzceļa vēsturiskajiem objektiem meklē www.dzelzcelam155.lv